Ny podd om nordisk succé i världen

Veckans gäst är Anna Throne-Holst, vd för Svenskamerikanska handelskammaren i New York.

– Vi kommer att ha ett flertal gäster under våren som är näringslivsprofiler, väldigt etablerade och framgångsrika sådana, säger programledaren David Uhrner.

David Uhrner, som tidigare drev Finanspodden, har startat en ny intervjushow där han träffar nordiska personer som gjort succé i världen.

-Det handlar inte bara om framgångsrika skådespelare i Hollywood eller en känd företagsledare i Hongkong. Det kan även handla om profiler som på ett udda sätt skapat en karriär. Tanken är att lyssnarna ska få en aha-känsla, att vi också lyfter fram spännande personer som undgått den mediala radarn i Norden.

Premiäravsnittet

Premiäravsnittet med “Nordics Abroad” släpptes förra veckan och då var Hollywoodfrun Maria Montazami gäst.

– Hon var varit med i tv de senaste tio åren i ett noga kontrollerat programformat. Jag var nyfiken på om hon verkligen var som hon är i tv. Hon passade bra in programmet eftersom hon har etablerat sig utomlands, men på ett udda sätt. Hon säger det själv i podden: “Jag visste som 16-åring att jag ville bli rik och bo utomlands”.

Veckans gäst

Denna veckas gäst är Anna Throne-Holst som är vd för Svenskamerikanska handelskammaren i New York.

– Anna har bott i USA sedan 1976 och hennes familj grundade Marabou. Hon har gjort många olika saker och pendlat mellan näringsliv och politik på olika nivåer. Anna är en enormt driven person och nu gör hon ett viktigt jobb i New York med att underlätta etableringen av svenskt företagande i USA. Tillsammans med sitt team på SACC har hon startat ett projekt som heter Gateway som är en hjälpande hand för entreprenörsledda företag och deras etablering i USA, säger David Uhrner och tillägger att Nordics Abroad kommer att gästas av fler näringslivsprofilerade gäster under våren.

Även videoavsnitt

Förutom en podcastintervju, som är ungefär en timma lång, publiceras även ett videoavsnitt med respektive gäst på 10-15 minuter.

– Filmformatet är för att ge tittarna en unik inblick i gästens vardag. En stor utmaning är att vi allra helst vill umgås med våra gäster i tre-fyra timmar. Många av de här personernas kalendrar är hårt bokade.

Har du någon drömgäst?

– Den listan är otroligt lång. Jag har en lista med guldgäster och silvergäster. Ur ett kommersiellt perspektiv skulle en gäst som Zlatan ge enorma ringar på vattnet. Det vore också otroligt kul att ta ett snack med Daniel Ek och höra hans tankar om framtiden för Spotify.

Produktionsbolag

David Uhrner gör “Nordics Abroad – nordisk succé i världen” tillsammans med produktionsbolaget Mediemerah.

– De gör ett fantastisk jobb, och bekostar projektet initialt. Vi har dock ett par sponsorer med från start, vilket givetvis är kul. Vi hoppas och tror att detta blir ett långsiktigt projekt som kan fortsätta att produceras med intäkter från sponsring, det är så affärsmodellen ser ut.

Planen för första säsongen är att ge ut 15 avsnitt från mars till juni. Podcasten släpps på onsdagar, bland annat på Radio Play / Spotify / iTunes och videoavsnitten släpps på fredagar. De finns bland annat på nordicsabroad.se och Youtube.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.