Andra halvlek

FÖR PRENUMERANTER. Therese Hillman fördubblade intäkterna hos Gymgrossisten. Hon låg också bakom bolagets misslyckade Europaexpansion och fick själv reda upp. Nu ska hon öka tillväxttempot i Netent.

Therese Hillman har alltid varit en tävlingsmänniska. När hon gick naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet i uppväxtstaden Hallsta­hammar i Västmanland fick hon nästan full pott i betygen. När hon som ung vuxen och vid sidan av handbollskarriären extrajobbade på Posten blev hon känd på arbetsplatsen för sina initiativ till att förbättra brevlämningsrutinerna. Som yttersexa på handbollsplanen representerade hon flera lag i elitserien för damer och tog bland annat silver och brons i SM. Efter att hon hade tagit examen vid Handelshögskolan i Stockholm, och efter att hon hade lagt handbollsskorna på hyllan, började Therese Hillman som affärsutvecklare på Gymgrossisten, en internetbutik inom träning och kosttillskott. Där klättrade hon ganska snart i organisationen och utsågs först till finanschef och sedermera vd, en roll som hon hade mellan 2011 och 2016. Under hennes tid som ansvarig för Gymgrossisten – som vid tidpunkten och fram till nyligen ägdes av den börsnoterade e-handelskoncernen Qliro Group – nära fördubblades omsättningen till 850 miljoner kronor och sajten skaffade sig en ledande ställning inom sin produktkategori i Norden. Men Therese Hillman försökte sig också på en expansion på den europeiska marknaden, som slutade med att nära en tredjedel av personalstyrkan på 90 personer fick respass under en omorganisation i slutet av 2015.

Tävlingsinstinkten, liksom erfarenheterna av tillväxtfokus och turbulens från Gymgrossisten, kommer hon troligen att ha användning av som färsk vd för börsnoterade Netent. Bolaget agerar underleverantör inom den växande onlinekasinobranschen och säljer en teknikplattform med tillhörande nätkasinospel till speloperatörer som Betsson och Bet 365.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets