Better Collective
Flyktiga vinster fordrar bättre odds
SÄLJ Senare års skållheta investeringsklimat kring internetbaserat pengaspel och dobbel har varit svårt att missa när marknadsföringsfloden svämmat över på brädden. En stor del förklaras av hur branschens rådgivarsida lyckats locka in även större institutionella pengar till offensiva nätgambling-projekt i noterad miljö. Bland de senaste årens allra hetaste investerartrender har varit affiliates, de marknadsföringspartner, eller dörrinkastare, som lockar till sig och slussar in nya spelarinsättningar till nätgamblingens operatörer. Förvärvsbygget Catena Medias notering tidigt 2016 blev här en första initial börsframgång på svenska listor.
Några som definitivt hade ögonen på Stockholms miljardrullning är grundarduon bakom Köpenhamnsbaserade Better Collective (BC). Från att som studenter runt 20-årsstrecket ha startat redan år 2002 är Jesper Søgaard, vd, och Christian Kirk Rasmussen, operativ chef, nu bland de mest erfarna och framgångsrika affiliate-entreprenörerna i Europa, den storleksmässigt fortsatt dominerande samt mest mogna affiliate-regionen globalt. BC inriktades tidigt mot nätbaserad sports betting, vadslagning på sport, och i dag är bolaget världens största sports betting-affiliate. I 2017-siffrorna stod sports betting för över två tredjedelar av intäkterna. Flertalet övriga större affiliate-bolag är tydligt fokuserade mot nätkasino.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här