Kampen om betalningar
I en värld där kontanter minskar så växer marknaden för betalningslösningar. Affärsmodellen för aktörer som kortföretag, amerikanska och kinesiska teknikjättar, banker och digitala uppstickare bygger på att det flyttas pengar genom olika system, alltifrån näthandel till olika varianter av mobilbetalningar.
Transaktionsvolymerna ökar i takt med tilltagande digitalisering, och på en digitaliserad betalmarknad blir den användardata som rinner genom transaktionerna mer lättillgänglig. Betalningarna blir till ett slags teknikguld som öppnar dörren för nya typer av intäkter, då datan kan användas för att utveckla nya tjänster för exempelvis bankkunder.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här