Modebolagens nya råvara

Vi har nått peak cotton, den gräns där vi inte längre kan tillgodose behovet av bomull hos jordens befolkning. H&M står bakom Renewcell som kan lösa problemet.

Etthundratjugotusen ton textilier dimper ner på den svenska marknaden varje år. Bara runt 5 procent återvinns, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet. Det är ändå mycket i ett internationellt perspektiv. Bara 1 procent av all textil som produceras i världen återvinns.

Samtidigt har konsumtionen av kläder fördubblats de senaste 15 åren. En tillväxttakt som knappast lär minska. För att bolag som H&M, Kappahl, MQ och Lindex ska kunna få tag på det råmaterial de behöver växer nu intresset för återvinning och regenerering av bomullsfibrer.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco