Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Säkra vinsten i raketen

2019-01-23 18:00
Foto: Science Photo Library/IBL

Chalmersbolaget I-Tech har en lovande produkt, men värderingen har dragit iväg för mycket. Affärsvärlden tror att bättre köplägen kan komma framöver.

Mölndalsbolaget I-Techs debut på First North i maj förra året togs emot väl av marknaden. Den första tiden på börsen har varit en veritabel succé och kursen har rusat med 245 procent sedan introduktionen.

Bolaget är, namnet till trots, inte något nytt uppstartsbolag som försökt rida på Apples framgång. I-Tech är resultatet av ett forskningsprojekt från Chalmers som inleddes i början av 2000-talet, och som sedan 2013 leds förtjänstfullt av vd Philip Chaabane.

Syftet med projektet, som ännu i dag är bolagets affärsidé, var att hitta alternativa tillvägagångssätt för att hantera marin påväxt. Alger och havstulpaner ökar bränsleåtgången och leder till stora energiförluster för rederierna, vilket fick I-Tech att ta fram substansen Selektope som tillsätts i färgen som skeppen målas med. Det traditionella sättet att motverka påväxt har varit att blanda i koppar i färgen, vilket kräver stora volymer koppar och är sämre för miljön.

Bolagets produkt ligger helt i tiden, dels med tanke på miljöaspekten, dels på grund av den växande shippingmarknaden i världen. Det finns runt sex aktörer i världen som levererar färg till skepp, och två av dessa, japanska Chugoku Marine Paints (CMP) och danska Hempel, är I-Techs kunder.

CMP är bolagets största kund och i november lade färgtillverkaren en order på Selektope till ett värde av 36 miljoner, med leverans i år. Det innebar att fjolårets omsättning på 18 miljoner kronor fördubblades i ett svep.

Rekordordern från CMP har fått aktiekursen att studsa upp ytterligare, stöttat av flera optimistiska kommunikéer från bolagets vd. Strax före jul uppgav Philip Chaabane att de 300 fartyg som använder Selektope-baserad färg väntades ”öka betydligt” under 2019, med anledning av ordervolymen från CMP. I förra veckan skickade I-Tech ut ytterligare ett pressmeddelande, där bolaget räknade med att antalet fartyg som använder Seletope-färg kommer att mer än fördubblas i år.

Även om det är positiva nyheter så har inga ytterligare order utöver den som meddelades i november, som alltså ingår i CMP:s ramavtal på 50 miljoner, kommunicerats. I-Tech är fortfarande tyngt av förluster och räknar med att nå lönsamhet, på operationell nivå, först 2020.

Såväl produkt som ledning övertygar. Bolaget har dessutom en fin balansräkning där pengarna ser ut att räcka fram till den prognostiserade lönsamheten. Men värderingen är ansträngd. På Affärsvärldens optimistiska prognoser landar försäljningen i årets bokslut på 30 miljoner kronor. Det innebär att price/sales (p/s) för innevarande år hamnar på 32. I ett fortsatt optimistiskt scenario når I-Tech sitt försäljningsmål på 100 miljoner kronor år 2020. På målprognoserna handlas aktien till ett p/s-tal över 9.

Utöver den höga värderingen finns det ett antal riskfaktorer att ta hänsyn till. Bolaget är i princip beroende av två kunder, som agerar på en marknad som är avhängig den globala konjunkturen och en alltmer hotad världshandel.

Dessutom går en lockup-period ut i maj i år. De fem största ägarna åtog sig i samband med noteringen att låsa in sitt ägande i ett år. Det kan bli trångt i dörren om storägarna vill säkra vinster i vår.

Hatten av till de aktieägare som har varit med på I-Techs angenäma börsresa, men på dessa nivåer är det svårt att motivera en högre värdering av bolaget. Affärsvärlden rekommenderar sälj, men kommer hålla ett öga på I-Tech under 2019.

Madeleine Lundberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom