Utmaning nå tillväxtmålen
SÄLJ Det svenska cancerbehandlingsföretaget Elektas försäljningsstatistik för de senaste åren är ingen munter läsning. När många andra storföretag i Sverige har kunnat öka försäljningen under åren 2012 till 2017 med både 20, 30 och i en del fall 50 procent, har Elektas omsättning legat stilla. Under det nyss avslutade brutna räkenskapsåret, som sträckte sig till och med april i år, uppgick försäljningen till 11,3 miljarder kronor. Fem år tidigare var motsvarande siffra 10,7 miljarder kronor, vilket indikerar en årlig försäljningstillväxt kring 1,1 procent.
De senaste fem åren har också i ett annat avseende varit trist för Elekta. Resultatutvecklingen har gått på tomgång. Men nu ska det äntligen vara slut på de trista tiderna. Åtminstone om man ska tro vd:n sedan två år, tysken Richard Haussman, som i den senaste kvartalsrapporten konstaterade att bolaget nu står inför en period av snabb tillväxt och ökande vinster.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här