Innehåll från annonsör

Hög avkastningspotential i sportbilssamling

Klassiska sportbilar som tillgångsslag är en tydlig internationell trend.
Hög avkastningspotential i sportbilssamling - 2_binary_6901156.JPG

Klassiska sportbilar som tillgångsslag är en tydlig internationell trend, detta framgår exempelvis av de undersökningar som Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och dess internationella motsvarighet FIVA genomfört, och som bland annat uppmärksammades av TV4-nyheterna för en tid sedan. Begränsad tillgång, och en ständigt ökande efterfrågan, gör att dessa bilar är attraktiva som en investering. 

Sportbilsfonden erbjuder något så unikt som delägarskap i en samling klassiska sportbilar. Det handlar om vackra sportbilar, främst från Ferrari, men också klassiker från Maserati, De Tomaso, Porsche, Jaguar med flera. 

Utöver en sund investering med hög avkastningspotential erbjuds bolagets investerare olika aktiviteter och event med nära anknytning till intresset för klassiska sportbilar. 

–Klassiska sportbilar kommer troligtvis vara lika etablerat som andra mer traditionella investeringsområden inom inte allt för lång tid, säger Sportbilsfondens VD Bo Lindman, som utöver sitt engagemang i Sportbilsfonden, dels arbetar med affärsutveckling i motorbranschen, men också är en ofta anlitad speaker vid olika typer av motortävlingar runt om i Sverige.

Det Sportbilsfonden erbjuder har inte tidigare funnits i Sverige, en investering i en realtillgång med en ytterst begränsad tillgång, och en ständigt ökande efterfråga är ett säkert kort i investeringssammanhang. Tittar man över en tioårsperiod så har värdetillväxten kring klassiska sportbilar varit närmare 500% vilket är ganska svårslagbart. 

–Men vad som är verkligt intressant är att klassiska bilar generellt visat sig vara mindre volatila jämfört med andra investeringar. Dessa faktorer har gjort att vi redan tidigare sett många placerare investera i enskilda objekt, likväl som i egna samlingar av olika dignitet för att skapa värdetillväxt. Redan från dryga 40 000 kronor kan man bli delägare i samlingen med sportbilar som utökas löpande, berättar Bo Lindman.

–Klassiska sportbilar är ju något som inte enbart tilltalar den som vill se sitt kapital växa, utan också den som uppskattar dessa bilars former, teknik och historia. Men som sagt, det har tidigare varit en möjlighet förbehållet de som har intresse, tid och kunskap att själva förvalta en samling klassiska fordon. Vår idé är att erbjuda de som inte vill eller har möjlighet att bygga upp och förvalta en egen samling, samma möjlighet. Vi tror mycket på detta och den utveckling vi ser i marknaden, inte minst här i Sverige ser vi en rejäl potential över tiden på detta område. 

–Man ser redan nu i exempelvis BRIC-länderna att intresset för klassiska bilar är i stark tillväxt. Där har man inte alltid heller riktigt samma tradition av bilindustri, så efterfrågan av importerade klassiker bedöms bli ganska betydande, vilket också i sin tur påverkar den globala klassikermarknaden.

Ett exempel är superbilen Testarossa som för inte länge sen var nere i priser runt 400 000 kronor med en design som då tycktes hopplöst omodern och vulgär. Några år senare är bilen kultförklarad och marknaden anser i dag att man ska vara mycket nöjd om man hittar en fin bil för under 1,2 miljoner kronor. Det är inte ovanligt att fina exemplar bjuds ut för närmare två miljoner kronor.

För den som vill veta mer, maila till info@sportbilsfonden.se eller besök bolagets hemsida www.sportbilsfonden.se

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco