Boostat pris i Boozt

När traditionella klädhandlare får ris på börsen borde noteringsklimatet vara mer gynnsamt för e-handlare som Boozt. Dansk-svenska Boozt har satt prislappen till dryga 3 miljarder kronor. Men konkurrensen hårdnar. Zalando bygger nytt stort lager och erbjuder returer via bud. Trots det lockas vi av en imponerande tillväxt och vinst som går åt rätt håll. Det gör att vi lutar åt att man kan teckna en liten post.
Boostat pris i Boozt - 5c468324-7ee6-4496-8293-4c2f4abff487fitcroph450q80upscaletruew800s886899915546249f10b912ee1c4f51e09f79fe7d

Det har ryktats om börsnotering för den dansk-svenska e-handlaren Boozt ett tag. Nu är tiden kommen för bolaget som via den egna hemsidan (med samma namn som företaget) säljer kläder, skor och accessoarer på internet. Inför noteringen kan Boozt stoltsera med närmre 20 miljoner hemsidebesök under senaste kvartalet och en bas av 862 000 aktiva kunder.

Boozt grundades 2007 men det var först under 2011 som verksamheten tog nuvarande form när sidan Boozt.com lanserades och bolaget började driva klädvaruhus online med flervarumärkesstrategi. Bolaget säljer produkter från fler än 500 varumärkespartners och fokus ligger på mellanpris- och premiumvarumärken. Boozt säljer kläder för både män, kvinnor och barn men den typiska kunden är ofta en kvinna i åldern 25–54.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här