Concordia: Ett rederi utan fartyg?

Stenakontrollerade rederiet Concordia har sålt fartyg i hög takt och en likvidation av hela flottan kan ligga i korten. Vad skulle det i så fall kunna innebära för balansräkningen och aktieägarna? Nästa fråga är om kapitalet skiftas ut eller om det kommer återinvesteras med ny "grön" profil?
Concordia: Ett rederi utan fartyg? - Picture: Michael Cooper
Foto: Michael Cooper

Concordia Maritime (6,08 kr) är ett tankrederi som fokuserar på att chartra ut fartyg för transport av raffinerade oljeprodukter, kemikalier och vegetabiliska oljor. Fartygstransaktioner är också en central del av verksamheten där god timing är avgörande för att kunna skapa värde.

Bolagets historia går tillbaka till 1887. Knappt 100 år senare (1984) börsnoterades dagens Concordia. Stena är huvudägare med 52% av kapitalet och 73% av rösterna.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Carnegie Fonder