Analys Firefly
Firefly: Ljuset i tunneln

Firefly (47,60 kr) utvecklar och säljer brandskyddslösningar som upptäcker och minimerar risken för bränder. Koncernen är organiserad i två affärsområden, industriapplikationer och infrasystem.
Det Stockholmsbaserade bolaget som grundades 1969 har idag cirka 80 anställda. Börsvärdet är drygt 280 Mkr.
Senast vi skev om Firefly var för knappt tre år sedan. Länk till denna analys hittar du här bredvid.
Firefly | ||||
Börskurs: | 47,60 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 6,0 | |||
Börsvärde: | 286 Mkr | |||
Nettokassa: | 26 Mkr | |||
VD | Lennart Jansson | |||
Styrelseordförande | Erik Mitteregger | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 233 | 250 | 268 | 286 |
– Tillväxt | 12,3% | 7,2% | 7,0% | 7,0% |
Rörelseresultat | 24 | 26 | 30 | 34 |
– Rörelsemarginal | 10,1% | 10,5% | 11,3% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 15 | 20 | 23 | 27 |
Vinst per aktie | 2,46 | 3,40 | 3,90 | 4,50 |
Utdelning per aktie | 1,90 | 2,00 | 2,20 | 2,40 |
Direktavkastning | 4,0% | 4,2% | 4,6% | 5,0% |
Avkastning på eget kapital | 33% | 35% | 32% | 31% |
Operativt kapital/omsättning | 9% | 11% | 11% | 11% |
Nettoskuld/EBIT | -1,1 | -1,5 | -1,6 | -1,8 |
P/E | 19,4 | 14,0 | 12,2 | 10,6 |
EV/EBIT | 11,0 | 9,9 | 8,6 | 7,6 |
EV/Sales | 1,1 | 1,0 | 1,0 | 0,9 |
Försäljningen under 2018 ökade med 12 procent till 233 Mkr. Tillväxten förklaras uteslutande av bolagets största affärsområde Industriapplikationer där efterfrågetrenden beskrivs som positiv. Aktiviteten på flera större marknader som Nordamerika, Europa och framförallt Asien var god under året.
Inom affärsområde Industriapplikationer tillhandahåller Firefly säkerhetssystem och komponenter som skyddar olika former av industriella processer mot brand. Firefly har under året stärkt bolagets position som leverantör av skydd till tissue- och hygienpappersindustrin med installationer hos ett flertal globala tillverkare.
Även tillväxten inom lösningar för återvinningsindustrin har varit stabil. Samtidigt uppger bolaget att många investeringar av både större och mindre karaktär är planerade inom de närmaste åren. Det finns dock vissa tecken på fördröjning på grund av osäkerheten kring tullar och energipriser.
Bolagets nya system Quick Suppression för detektering och snabbsläckning har mottagits väl av marknaden. Firefly förväntar sig att denna på sikt skall bidra till att höja tillväxttakten i koncernen.
En av de tydliga drivkrafterna på marknaden är ett ökat säkerhetstänkande från kunderna. Men även nya lagar och föreskrifter vid exempelvis ombyggnation, renovering och nybyggnation påskyndar utvecklingen.
Firefly uppger att den största konkurrenten till bolagets produkter är att kunderna inte väljer att investera i preventiva brandskydd. Bränderna orsakar inte enbart materiell och finansiell påverkan i form av produktionsavbrott. Utan varje år skadas och omkommer människor på grund av bränder och dammexplosioner i industriella sammanhang.
Inom Fireflys andra affärsområde Infrasystem är där vi tror den stora tillväxtpotentialen finns på sikt. Firefly säljer olika typer av systemlösningar för att detektera brand och bränsleläckage i tunnlar. Exempelvis tunnelbanor, samt tåg- och vägtunnlar.
Brand eller bränsleläckage kan få katastrofala konsekvenser i exempelvis ett tunnelbanesystem. Firefly tillhandahåller således sensorer som kan upptäcka dessa i ett tidigt skede.
Kundnyttan torde vara stor. Trots detta är försäljningen fortsatt blygsam och uppgick till knappt 6 Mkr under fjolåret. En förklaring är att marknadsdynamiken skiljer sig en hel del åt jämfört med bolagets andra affärsområde. Kunderna inom Infrasystem utgör främst av ägare till infrastrukturanläggningar som exempelvis statliga myndigheter.
Mer om affärsområde Infrasystem
Upphandlingsprocesserna inom Infrasystem är både annorlunda och framförallt längre tidsmässigt. Investeringsbesluten grundar sig dels på politisiska beslut och kräver även offentlig finansiering.
Firefly uppger att de fortsätter det långsiktiga arbetet och har för tillfället koncentrat försäljningsresurserna till ett antal mindre tunnelprojekt. SL, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter att uppgradera sina existerande installationer.
Ledningen uppger även att de intäkter som bolaget har idag täcker kostnaderna vilket således innebär att verksamheten i vart fall inte gör förlust i dagsläget.
Sammanfattningsvis tycker vi det finns en stor potential inom infrasystem. Detta är förstås inget man skall hänga upp hela värderingen på, men definitivt en trevlig option som skulle kunna bli väldigt bra på sikt.
Firefly | Industriapplikationer | Infrasystem |
Orderingång | 227 Mkr | 5,5 Mkr |
Tillväxt | 10% | -27% |
Omsättning | 228 Mkr | 5,4 Mkr |
Tillväxt | 14% | -31% |
Andel av koncernens omsättning | 97,7% | 2,3% |
Även Fireflys längre tillväxttrenden är god. Mot bakgrund av att Firefly trots allt är ett ganska litet bolag så kan det förekomma en del variationer på kvartalsbasis men även på årsbasis. Rekordåret gällande lönsamhet är fortfarande 2015 då Firefly växte 34 procent och nådde en rörelsemarginal om 14 procent. Detta vittnar således om att hävstångseffekten finns i affärsmodellen när tillväxten väl tar fart.
Fireflys lösningar håller typiskt sett i minst 15 år. Bolaget tillhandahåller serviceerbjudande i form av underhållsavtal, reservdelshantering med mera. Eftermarknadsförsäljningen omsatte drygt 52 Mkr under 2017 vilket motsvarade ungefär 24 procent av intäkterna.
Bruttomarginalen under 2018 var 36,4 procent vilket var en ökning från 35,7 procent året innan. I takt med högre andel intäkter från eftermarknaden torde denna ha potential till att stärkas ytterligare.
2020-målet
För några år sedan reviderade Firefly koncernens finansiella målsättning som numera är:
- Ska ha en organisation som möjliggör en försäljning om 400 Mkr för bolaget som helhet.
- Ha minst 10 kunder inom affärsområdet Infrasystem.
- Uppvisa en rörelsemarginal överstigande 15 procent.
Aktiemarknaden verkar, enligt vår uppfattning, i dagsläget inte räkna med att Firefly når detta mål. Om bolaget skulle göra det så finns en betydande uppsida i aktien. Sannolikt en dubblering och kanske mer därtill. Men då behövs tillväxt, stark sådan.
Firefly har en stark finansiell ställning med en nettokassa om 26 Mkr vid årsskiftet. Styrelsen föreslår höjd utdelning till 1,90 kr per aktie (1,40). Trots detta borde det finnas utrymme för förvärv. Hittills har Firefly gjort ett par mindre förvärv. Om vi får se något större får framtiden utvisa.
Firefly gör inte särskilt mycket väsen av sig av. Det finns såklart inget egenvärde att skicka ut meningslösa pressmeddelanden som vissa andra småbolag tidvis ägnar sig åt. Det vore däremot nog inte helt fel om bolaget var lite mer synliga. Transparensen i delårsrapporterna är klart godkänd. Firefly redovisar exempelvis både orderingång och orderbok.
Utsikter
Tillväxtutsikterna på marknaden är goda. Dock påverkas Firefly som många andra bolag av konjunktursvängningar. Vi räknar med att Firefly kan växa ungefär 7 procent årligen under de kommande åren. Dessutom borde rörelsemarginalen kunna öka någon procentenhet från nuvarande nivå kring 10 procent. En multipel om 10 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) ger en uppsida på cirka 50 procent.
Vill det sig väl så tar tillväxten inom infrasystemen fart. Då borde tillväxttakten utan problem vara minst 10 procent årligen. Firefly har dessutom en relativt hög andel fasta kostnader så att rörelsemarginalen kan närma sig målet om 15 procent ter sig inte orimligt. I detta scenario ser vi att aktien har potential att dubbleras.
Risken är att tillväxtinitiativen inte biter och att försäljningen i stort sett är oförändrad. Då kommer marginalen sannolikt krympa och multiplarna gå ned (pessimistiskt scenario).
Börsplus slutsats
Firefly framstår som ett välskött teknikbolag med goda tillväxtmöjligheter bland annat i form av en strukturell trend med ökat säkerhetstänkande. Kassaflödena är stabila och bolaget har en stark finansiell ställning som möjliggör utrymme för förvärv. Vi tycker uppsidan i vårt huvudscenario är tillräckligt attraktiv för att motivera ett köpråd. Därutöver finns en option i form av att tillväxten inom infrasystem tar fart. Rådet blir således köp.
Tydlig huvudägare
Vi på Börsplus gillar bolag som har en tydlig huvudägare och som dessutom bryr sig om bolaget. Firefly uppnår båda dessa kriterier. Bolagets största ägare är finansmannen Erik Mitteregger som äger drygt 36 procent. Mitteregger är dessutom styrelseordförande i bolaget.
Något som kanske inte har någon större finansiell betydelse men som ändå är anmärkningsvärt, är att Mitteregger i egenskap av ordförande kontinuerligt har avsagt sitt styrelsearvode. Detta tyder på långsiktighet och är något som vi gillar.
Fireflys tio största ägare | Andel |
Erik Mitteregger | 36,66% |
Magnus Vahlquist | 8,06% |
Birgitta Svensson | 5,90% |
Christian Kock | 3,38% |
Avanza Pension | 2,92% |
HL-Family Oy | 2,73% |
Per-Erik Höglund | 2,70% |
Willmar Andersson | 2,44% |
Arding Language Services AB | 2,00% |
John Skogman | 1,77% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.