Analys H&M
H&M rensas ut
Det är särdeles dåliga resultat som tyngt H&M de senaste åren. Nio kvartal i rad har rörelsemarginalen kommit in lägre än motsvarande kvartal ett år tidigare. 2014 låg rörelsemarginalen på cirka 17 procent. I dag: 12,5 procent.
Delvis är det den starka dollarn som spökat sedan länge vilket slår mot H&M:s inköpspriser. Men i fredagens kvartalsrapport lyfts prisnedsättningar fram som en viktig faktor, när man snarare skulle vilja se ökade priser för att kompensera för högre inköpspriser. Det säger kanske något om den hårda konkurrensen på ”high street”, även om H&M själva ofta brukar uttrycka sänkta priser i termer av ett ”stärkt kunderbjudande”.
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Läs denna och andra artiklar gratis
Som free-medlem får du:
- Tusentals artiklar helt gratis
- Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
- Krönikor, reportage och intervjuer
- Dagliga nyhetsbrev
Premium - få allt innehåll direkt
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här