Mips: Klen säkerhetsmarginal

Fyrtionio gånger omsättningen. Så högt värderas varje försäljningskrona i Mips på prognoserna för 2021. Men tillväxten är å andra sidan riktigt stark. Årets tre första månader uppgick den organiska tillväxten till 95%.
Mips: Klen säkerhetsmarginal - mips 1
Foto: Tobias Ohls
Mips
Börskurs: 1 130,00 kr Antal aktier: 26,5 m
Börsvärde: 29 985 Mkr Nettokassa: 364 Mkr
VD: Max Strandwitz Ordförande: Magnus Welander

Mips (1130 kr) är marknadsledande inom produkter för hjälmbaserad säkerhet och så kallat rotationsskydd. Bolagets egenutvecklade teknologi Brain Protection System (BPS) skyddar mot rotationsrörelser och sneda träffar mot användarens huvud.

Produkten säljs, som ett co-brand likt Gore-Tex, och integreras i befintliga hjälmar och kan användas av sportutövare samt i hjälmar för yrkesmässigt bruk. Största målgruppen är cyklister och motorcyklister.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E 2024E 2025E 2026E
Omsättning 365 600 750 938 1 173 1 466 1 832
 – Tillväxt +36,3% +64,4% +25,0% +25,0% +25,0% +25,0% +25,0%
Rörelseresultat 167 324 420 544 704 909 1 173
 – Rörelsemarginal 45,8% 54,0% 56,0% 58,0% 60,0% 62,0% 64,0%
Resultat efter skatt 129 251 319 413 539 690 890
Vinst per aktie 4,96 9,40 12,00 15,60 20,30 26,00 33,50
Utdelning per aktie 3,50 5,00 7,00 9,00 11,00 13,00 15,00
Direktavkastning 0,3% 0,4% 0,6% 0,8% 1,0% 1,2% 1,3%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
P/E 227,7 120,2 94,2 72,4 55,7 43,5 33,7
EV/EBIT 177,4 91,4 70,5 54,5 42,1 32,6 25,3
EV/Sales 81,2 49,4 39,5 31,6 25,3 20,2 16,2

Tillväxt är huvudsaken

Mips har ökat omsättningen från 50 Mkr år 2015 till 550 Mkr räknat på rullande tolv månader vid utgången av det tredje kvartalet 2021. Omsättningen för 2021 ser ut att landa på omkring 600 Mkr.

Hösten 2019 presenterade Mips nya finansiella mål. Nämligen att nå en nettoomsättning på 1 miljard kronor med en rörelsemarginal över 40% år 2025. Analytikerkollektivet som följer Mips räknar med att bolaget passerar omsättningsmålet under 2024.

Mips Q1-Q3 2021 Q1-Q3 2020
Omsättning 410 Mkr 225 Mkr
Tillväxt 82% 24%
Organisk tillväxt 95% 27%
Bruttoresultat 73,3% 72,5%
Rörelseresultat 221 Mkr 91 Mkr
Rörelsemarginal 54,1% 40,5%
Vinst per aktie 3,50 kr 3,00 kr

Defensivt marginalmål

Rörelsemarginalmålet nådde Mips redan år 2019. Årets första tre kvartal 2021 var rörelsemarginalen 54,1%. En förklaring till den fina resultatutvecklingen är bolagets höga bruttomarginal på cirka 73%. Vid ökade volymer har marginalen expanderat rejält. I klartext definitionen av fin skalbarhet.

På längre sikt, givet fortsatt god tillväxt, kan rörelsemarginaler över 60% vara nåbart. Det är mycket få andra börsbolag som kan stoltsera med sådan lönsamhet. Kasinoleverantören Evolution är ett exempel.

Stor marknadspotential

Hjälmmarknaden är mycket stor globalt sett. Det saknas däremot aggregerad global data. Enligt Mips uppskattningar uppgår den totala marknaden för hjälmar till 410 miljoner enheter per år.

Hjälmtyp (miljoner) Antal per år Mips fokusmarknad
Sport 50 m 30 m
Motorcykel 50 m 30 m
Säkerhet 310 m 70 m

Mips fokuserar i huvudsak på tre kategorier, nämligen sporthjälmar, motorcykelhjälmar samt säkerhetshjälmar.

Bolagets ambition är att kunna erbjuda lösningar till så många hjälmanvändare som möjligt. Det finns dock en del begränsade faktorer. Dels arbetar Mips utifrån principen att det skall vara vetenskapligt bevisat att bolagets teknologi verkligen förbättrar säkerheten i hjälmen den implementeras i. Dels finns det en lägstanivå avseende priset.

Idag erbjuder Mips enbart sin teknologi i hjälmar som kostar över 30 dollar. Historiskt sett har Mips fokuserat på premiumsegmentet men med tiden har lösningen också börjat integreras i hjälmar med lägre prispunkter.

6% av fokusmarknaden

Den marknad som Mips fokuserar på uppgår till 130 miljoner hjälmar per år. Under 2020 sålde Mips sin teknologi till totalt 7,2 miljoner hjälmar jämfört med 5 miljoner året innan. Mips teknologi var implementerad i 729 stycken olika hjälmmodeller under 2020 (583).

Kategori Sport som mestadels består av cykelhjälmar står fortsatt för den absoluta majoriteten av Mips totala intäkter. Men bolaget arbetar sedan några år tillbaka med att bredda användningen till nya produktkategorier. Exempelvis motorcykel samt säkerhetshjälmar.

Ingen prispress för tillfället

Under 2020 utgjorde Mips största kund drygt 17% av omsättningen. Bolagets fem största kunder stod för 52% av omsättningen ifjol. Att vara beroende av ett par enskilda större kunder är alltid en risk. Mips får i snitt drygt 50 kronor per såld enhet. Prispress kan vara ett orosmoln på sikt.

Till Affärsvärlden uppger VD Max Strandwitz att Mips inte upplever någon större prispress på marknaden idag. Kunderna vill såklart alltid ha ett lägre pris. Mips arbetar med fasta prisnivåer eftersom det blir enklare för alla parter, menar Strandwitz. Kostnadsökningar för insatsvaror under året har gjort att Mips har annonserat prisökningar till kunderna.

Geografiskt sett är Nordamerika bolagets klart största marknad.

Mips dominerar

Gällande konkurrens finns ingen huvudkonkurrent menar VD Max Strandwitz. Mips stora konkurrent är hjälmar som inte har något rotationsskydd alls. Det vill säga 94% av marknaden. Då Mips har 6% penetration idag. Konkurrenterna på marknaden säljer tillsammans inte ens 10% av Mips volymer.

WaveCel är en konkurrent. Enligt Mips har de 1-2% marknadsandel av den adresserbara marknaden inom sport och runt 0,3% av Mips totala marknad. WaveCel har lanserat genom varumärket Bontrager. En annan konkurrerande lösning är Brainguard, de verkar inte haft några kommersiella framgångar ännu.

Så ser det ut idag. Men den stora frågan är hur det kommer se ut om några år. På sikt finns risken att konkurrensen kommer öka. Att det kommer konkurrerande lösningar som når marknaden behöver nödvändigtvis inte vara negativt. Då det samtidigt driver på utvecklingen och implementeringen av rotationsskydd.

Patenttvist

Några av Mips viktigaste patent löper ut 2030. Mips framhäver å andra sidan att varumärket är centralt.

Mips finansiella mål, avseende en rörelsemarginal på över 40%, inkluderar legala kostnader för eventuella patentintrång eller stämningar från konsumenter. Mips har idag inga sådana kostnader. Men för ett par år sedan hade Mips en tvist med Bauer. Och det finns risk att bolaget skulle kunna bli stämda av konsumenter i USA. Där rättsliga tvister av det slaget förekommer. Under 2020 fick Mips fem reklamationer per en miljon sålda enheter.

Höga förväntningar

Förväntningarna på Mips är minst sagt höga. En del investerare hade säkerligen beskrivit värderingen av aktien som huvudlös. Det är uppenbart att investerare som äger Mips-aktien idag gör det på basis av att bolaget väntas uppvisa stark tvåsiffrig tillväxt under många år framöver.

Framgångsscenarios

För vissa bolag är det uppenbart att investerarna har ett mer långsiktigt perspektiv än det Afv vanligen anlägger i sin värdering. Det hanterar Afv ibland genom att skissa på vinstutvecklingen över längre tid.

Gemensamt för de scenarios som uppkommer då är att de alla är variationer på ett framgångstema. Inget kan beskrivas som direkt pessimistiskt. Därför kallar ersätter vi de vanliga beteckningarna huvudscenario samt optimistiskt och pessimistiskt med ”Framgång”, ”Större” och ”Mindre” framgång. För Mips illustrerar inget av dessa en riktig negativ utveckling med ny konkurrens eller legala problem.

I analysen av Mips har vi därför dragit ut våra prognoser längre än vanligt och räknar med att bolaget klarar av att växa 25% per år fram till och med 2026.

Givet den höga bruttomarginalen vore det inte anmärkningsvärt om rörelsemarginalen fortsätter att expandera. Vi räknar med en rörelsemarginal på 64% år 2026. Det förutsätter att Mips undviker större legala tvister och att kunderna inte lyckas pressa priserna ordentligt.

Använder vi en multipel på 30 gånger rörelsevinsten på sikt finns drygt 25% uppsida. Det är inte särskilt mycket givet den långa tidshorisonten och risknivån. Notera att samtliga tre scenarion bygger på någon form av fortsatt framgång för Mips, se faktarutan här intill.

Så värderas börsens andra snabbväxare

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Mips 154,1 97,6 75,9 40,7 53,6 24,3
Evolution 35,4 25,9 23,0 14,7 63,9 30,1
Fortnox 29,8 85,1 64,3 24,7 38,3 31,7
Surgical Science 179,9 138,5 72,8 12,8 17,6 53,1
Sinch -1,6 38,2 21,0 2,6 12,2 35,2
Cint 74,3 56,2 7,7 13,8 40,4
Genomsnitt 79,5 76,6 52,2 17,2 33,2 35,8
Källa: Factset

Mips har uppvisat en mycket stark operativ utveckling de senaste åren. Så länge det inte finns några tydliga tecken på att tillväxten kommer bromsa in kan aktien säkerligen behålla sin höga värdering. Men värderingsbågen är hårt spänd.

Å andra sidan har Mips enbart tagit 6% av hjälmmarknaden. Det finns mycket tillväxt kvar att hämta. Ökad konkurrens, prispress och legala tvister är orosmoln. Mips saknar dessutom en tydlig huvudägare, vilket är ett minus. Att bolaget dessutom är beroende av ett par enskilda större kunder är också negativt.

Tillväxten under 2021 har imponerat. Mips gynnas av cykel- och friluftstrenden. Bolagets 2025 mål ser ut att kunna nås och vi på Affärsvärlden blir inte förvånade om bolaget kommer presentera nya uppdaterade finansiella mål under 2022. Skulle tillväxten sakta in är nedsidan betydande. Att enbart säljstämpla en aktie på grund av hög värdering brukar sällan vara ett bra skäl. Rådet blir neutral. Men säkerhetsmarginalen är inte överdrivet stor.

Mips tio största ägare Andel
Swedbank Robur Fonder 6,57%
Capital Group 4,32%
AMF Pension & Fonder 2,74%
Vanguard 2,63%
Invesco 2,54%
C WorldWide Asset Management 2,03%
Montanaro 2,00%
T. Rowe Price 2,00%
Spiltan Fonder 1,90%
Norges Bank 1,82%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser