Profoto: Framtiden ser ljus ut

Ljuset gör fotot brukar det heta. Profoto säljer premiumljussättning till professionella fotografer. Nu ska bolaget noteras på Stockholmsbörsen. 2019 var på grund av pandemin ett tufft år. Är framtiden tillräckligt ljus för att aktien ska vara värd att teckna?
Profoto Analys
Foto: CreativeSoul Photography

Stockholmsbaserade Profoto (teckningskurs 66 kr) grundades 1968 av Conny Dufgran och Eckhard Heine. Bolaget säljer premiumljussättningsprodukter till fotografer. Det handlar om blixtar samt ljusformningsprodukter. Profoto är störst globalt inom sin nisch med en uppskattad marknadsandel på 20%.

Försäljningen sker i fler än 60 länder genom bolagets drygt 280 återförsäljare samt genom bolagets egna webbutik. Världsdelarna Amerika, Asien och Stillahavsområdet samt Europa och Mellanöstern utgör runt en tredjedel av försäljningen vardera.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här