Analys DistIT
Spännande år väntar Dist IT
Dist IT är ett bra exempel på att en växande marknad inte är ett nödvändigt villkor för att ett bolag ska nå framgång. Företaget, som startade 1992, är en distributör inom IT-tillbehör. Det handlar om att köpa in tangentbord, routrar, hörlurar och en lång rad andra produkter av leverantörer i Europa och Asien och sätta ihop ett attraktivt sortiment för handelsledet i Norden. Kunderna är stora bolag som Elgiganten, Media Markt, Atea och Dustin.
Det här är varken en marknad som växer särskilt mycket (i värde) eller erbjuder överdrivet goda marginaler. Trots det har Dist IT ett starkt track-record med 100 kvartal i rad med vinst. Framgången handlar sannolikt om att göra många småsaker rätt varje dag och riskerar vara tätt kopplad till ett antal nyckelpersoner. Att Dist IT lyckats hålla god avkastning på sina tillgångar och skapliga marginaler under många år tyder ändå på att det finns ett strukturvärde i bolaget.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här