Synsam: Ur Affärsvärldens synvinkel

Optikkedjan Synsam skall göra IPO. Bolaget har en stark marknadsposition och god lönsamhet. Är aktien värd att syna?
Synsam IPO analys
Synsam
Synsam
Teckningskursintervall: 46-56 kr Antal aktier: 150,0 m
Börsvärde: 7 650 Mkr på 51 kr (6900 – 8400 Mkr) Nettoskuld: 2 580 Mkr *
VD: Håkan Lundstedt Ordförande: Peter Törnquist
* Inklusive leasingskulder på 568 Mkr

Synsam (teckningskursintervall 46-56 kr) är en av Nordens ledande optikerkedjor med totalt 490 butiker. Synsam är marknadsledande i Sverige (30% marknadsandel), näst störst i Danmark (23%) och Norge (21%). Samt den femte största aktören i Finland (6%).

Bolaget säljer glasögon, linser, bågar, solglasögon, sportglasögon och tillhandhåller synundersökningar och tillhörande produkter till konsumenter. Synsam erbjuder produkter inom samtliga prissegment, allt från billigare alternativ till premiumprodukter. Synsam säljer produkter från 35 externa varumärken och tio egna varumärken.

Synsam säljer även glasögon och linser på abonnemangsbasis. Abonnemangsintäkterna uppgick till drygt 1,5 miljarder 2020. Vid halvårsskiftet i år hade Synsam 336 000 abonnenter inom glasögon (kallat Lifestyleabonnemang) samt 84 000 abonnenter inom kontaktlinser.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 3 807 4 530 4 892 5 235
 – Tillväxt +1,8% +19,0% +8,0% +7,0%
Rörelseresultat 543 725 758 785
 – Rörelsemarginal 14,3% 16,0% 15,5% 15,0%
Resultat efter skatt -178 289 390 428
Vinst per aktie -1,19 1,93 2,60 2,85
Utdelning per aktie 0,00 0,00 1,10 1,30
Direktavkastning 0,0% 0,0% 2,2% 2,5%
Avkastning på eget kapital 23% 75% 15% 15%
Avkastning på operativt kapital e.m 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT 4,9 3,6 3,0 2,6
P/E -43,0 26,4 19,6 17,9
EV/EBIT 18,8 14,1 13,5 13,0
EV/Sales 2,7 2,3 2,1 2,0
Kommentar: All värdering i denna analys är gjord till aktiekursen 51 kr (mitten av teckningskursintervallet). Rörelseresultatet avser Ebita. Finansnettot belastades negativt av ränta från aktieägarlån 2020.

Bolaget använder sig av en omni-kanal-strategi och har både försäljning på nätet och i butik. 451 av koncernens butiker är egenägda medan 39 butiker drivs genom franchisekoncept. Butikerna verkar under varumärkena Synsam och Profil Optik. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Enbart befintliga aktier – ingen nyemission

Riskkapitalbolaget CVC är genom ägarbolaget Theia Holdings huvudägare i Synsam sedan 2014, då aktierna köptes av Nalka Invest (som har kopplingar till Ikea-sfären). CVC äger bland annat Ahlsell som de köpte ut från börsen 2018. Innan förestående försäljning av aktier sker äger CVC 94,2% av kapitalet (resten av aktierna ägs av de anställda). CVC:s ägande minskar till 65,4% efter erbjudandet. Nyttjas utökningsoptionen sjunker ägandet till 60,4% och skulle även övertilldelningsoptionen utnyttjas landar CVC:s ägande på 55,1%. Det sker således ingen nyemission utan enbart försäljning av befintliga aktier.

CVC och Ahlsell

CVC noterade El-, järn-, och VVS-distributören Ahlsell på Stockholmsbörsen hösten 2016. Precis som i Synsam-emissionen sålde CVC ut aktier och använde då som nu ett teckningskursintervall (45-58 kronor). Ahlsells teckningskurs landade på 46 kronor per aktie. Cirka två år senare, i december 2018 lade CVC ett bud på Ahlsell på 55 kronor per aktie och köpte ut bolaget från börsen igen.

Håkan Lundstedt har varit VD sedan 2015 och äger 1,2% av aktierna innan och 1,0% efter erbjudandet. Försäljningen motsvarar 14 Mkr och Lundstedts innehav blir värt cirka 80 Mkr efter IPO, givet mitten av teckningskursintervallet. Lundstedt har tidigare bland annat varit VD för Lantmännen (2004-2007) samt Mekonomen (2007-2015).

Grunderbjudandet uppgår till 45 miljoner aktier och motsvarar 30% av totala antalet aktier i bolaget. Synsam-aktien säljs ut i ett brett kursintervall. Detta har renderat i flaggor i IPO-guiden granskning.

Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Synsam
Lista Nasdaq Stockholm
Omsättning rullande tolv månader 4 312 Mkr
Antal anställda 2 500
Teckningskurs 51,00 kr (46,00 – 56,00)
Rådgivare Carnegie, Goldman Sachs, Citigroup, Nordea
Storlek på erbjudande 2 295 Mkr (varav 0% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 7 650 Mkr
Emissionskostnad Cirka 101 Mkr (4,4% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 41%
Investerare som ska teckna i IPO Fjärde AP-fonden, C WorldWide Asset Management, Handelsbanken Fonder (41% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2021-10-28
Beräknad första handelsdag 2021-10-29
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 382 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Synsam

# Komplext erbjudande

Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.

Synsam har ett teckningskursintervall där det skiljer 21,7% mellan högsta och lägsta kurs. Erbjudandet kan utökas med både utökningsoption och övertilldelningsoption. Upplägget bakom detta är komplext och sker bland annat genom att aktieägarlån kvittas mot nyemitterade aktier som sedan säljs ut. IPO-guiden hissar en flagga.

# CV med plumpar

För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett ”bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella ”plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.

Styrelseordföranden i Synsam var 2020 ordförande i ett bolag som åtta månader efter hans utträde försattes i konkurs. Därtill var han ordförande i ett annat bolag när det försattes i konkurs 2021.

Synsams VD är ledamot i två bolag som inledde rekonstruktion under 2021. De båda bolagen ingår i samma företagsgrupp (Venue Retail Group).

IPO-guiden stannar vid att upplysa om detta och hissar ingen flagga.

Utveckling och finansiella mål

Mellan 2015 och 2020 ökade Synsam omsättningen med 7% per år i snitt. Den underliggande marknadstillväxten har ökat och väntas fortsatt öka med cirka 3% per år enligt branschbedömare. Synsam själva menar att marknaden växer ungefär 5% per år. Ögonen försämras i takt med ökat användande av läsplattor och mobiltelefoner.

Den nordiska optikmarknaden var värd 17,8 miljarder kronor år 2020 och minskade med 5% jämfört med år 2019. Anledningen till tappet stavas covid-19, samt restriktioner i Danmark och Norge. Synsam ökade ändå omsättningen med 1,8% ifjol och har en marknadsandel på cirka 20% i Norden. Det finns inga särskilda säsongseffekter i verksamheten, se utvecklingen på kvartalsbasis i diagrammen nedan under fliken kvartal.

Synsams målsättning är att ha en årlig organisk tillväxt på 8-12% på medellång sikt (3-5 år), beroende på etableringstakt av nya butiker. Bruttomarginalen är cirka 75% på koncernnivå. Marginalmålet är att ha en årlig justerad Ebitda-marginal på 25% eller mer på medellång sikt, också beroende på etableringstakt av nya butiker. Afv använder sig av Ebita i analysen, se faktarutan nedan.

Synsam kassaflöde och resultatmått

Synsam kassaflöde 2018 2019 2020
Justerad Ebitda 643,2 Mkr 983,6 Mkr 947,9 Mkr
KF löpande verksamheten 363,2 Mkr 803,5 Mkr 898,5 Mkr
KF investeringsverksamheten -109,7 Mkr -166,4 Mkr -165,5 Mkr
Fritt kassaflöde 253,5 Mkr 637,1 Mkr 733,0 Mkr
Ebita-resultat 396,0 Mkr 534,7 Mkr 543,2 Mkr

Att bolaget lyfter fram ett justerat resultatmått och att målet dessutom är på Ebitda-nivå, alltså innan avskrivningar ser Affärsvärlden som ett minus. Bolaget bortser själva alltså från investeringar för exempelvis öppningar av nya butiker i detta resultatmått. 2020 var det justerade Ebitda-resultatet 948 Mkr.

Det fria kassaflödet, alltså kassaflödet från den löpande verksamheten (898,5 Mkr) med avdrag för investeringar (-165,5 Mkr) uppgick till 733 Mk jämförelsevis. Statliga stöd har påverkat Ebitda positivt med 48 Mkr.

Ebita-resultatet stämmer bättre överens med det fria kassaflödet (jämfört med justerad Ebitda). Afv fokuserar därav på Ebita-resultatet i analysen.

Vidare är målet är att dela ut 40-60% av årets vinst. Synsam har inte delat ut några pengar de senaste åren. Synsam har tidigare haft ett aktieägarlån från huvudägarna CVC som vid halvårsskiftet 2021 uppgick till 3,8 miljarder och har löpt med en årlig ränta på 10,21%. Aktieägarlånet konverteras till aktier (kurs 55 kronor per aktie) innan noteringen.

Strategisk översyn och fokus på abonnemang

När Håkan Lundstedt tillträdde som VD 2015 gjordes en strategisk översyn. Synsam lanserade därefter både produkter inom fler prispunkter samt egna varumärken. Erbjudandet har numera mer fokus på ögonmode och ögonhälsa snarare än glasögon och traditionell optik, som bolaget beskriver det. De egna varumärkena lanserades i fjärde kvartalet 2016 och stod för 43% av de glasögonbågar som koncernen sålde 2020.

Sommaren 2016 lanserade Synsam, ett Lifestyle-abonnemang, som innebär att kunderna kan abonnera på glasögonen. Kunden betalar alltså inget för glasögonen initialt utan månadskostnaden är cirka 500 kronor per månad. Då ingår exempelvis ett årligt utbyte av glasögon och en “gratis” synundersökning per år. Bindningstiden för kunderna är minst 24 månader.

Abonnemangsaffären stod för 3% av intäkterna 2016. Första halvåret 2021 uppgick abonnemangsintäkterna till 45% av koncernens totala intäkter. Abonnentbasen uppgick till 336 000. Kundtappet (churn) på kvartalsbasis är cirka 2%. Synsam var pionjärer inom abonnemangslösningen. Synsam finansierar inte abonnemangsaffären själva utan detta sker tillsammans med externa partners, så kallade factoringarrangemang. Vidare har Synsam cirka 84 000 abonnenter som prenumererar på kontaktlinser.

Några av Synsams konkurrenter, som till exempel Smarteyes, erbjuder liknande abonnemang. Det tyder på att kunderna verkar tycka lösningen är smidig och uppskattad. Det medför att aktörer som Synsam kan upprätthålla en relation till kunden under en längre period vilket kan minska risken för att tappa marknadsandelar till konkurrenter. Synsam har i regel minst en legitimerad optiker per butik.

90 nya butiker planeras

En viktig och central del i Synsams tillväxtstrategi är att öppna upp nya butiker. Strategin är att öppna butiker organiskt, att förvärva befintliga optikerbutiker från konkurrenter är således inte huvudstrategin. Mellan 2016 och 2018 byggde Synsam om en betydande majoritet av koncernens butiker. Från slutet av 2018 har 64 nya butiker öppnats fram till halvårsskiftet 2021.

I samtal med Affärsvärlden framhäver ledningen i Synsam att det finns stor potential att fortsätta växa genom butiksöppnande. Ledningen har identifierat fler än 160 potentiella platser i Norden för öppnande av nya butiker. En ny butik kräver i snitt en investering på mellan 2 till 6 Mkr. Återbetalningstiden för en ny butik är mellan 2 till 3 år normalt sett. I takt med den accelererande näthandeln har Synsam på senare år fått bättre och bättre tillgång till lokaler i bra lägen i städerna. Butikerna ligger generellt i köpcentrum eller på andra centrala lägen.

Synsam planerar att öppna över 90 butiker mellan år 2021-2023. 40 stycken i Sverige, 30 i Finland, elva i Danmark och tio i Norge. Majoriteten av butikerna kommer utgöras av så kallade megastores (större butiksformat för de bästa lägena) eller Recycling Outlets (rabatterade och/eller begagnade glasögon). Utöver Sverige, Danmark, Norge och Finland har Synsam även butiker på Island och Färöarna.

Hög marknadsandel = hög lönsamhet

Som vi skrev inledningsvis är den svenska hemmamarknaden bolagets största marknad i både termer av omsättning och marknadsandel.

Därefter kommer Danmark och Norge. Sämst är lönsamheten i Finland och det är också där bolagets marknadsandel är klart lägst (6%). Enkelt uttryck finns det alltså stordriftsfördelar som innebär att ju större marknadsdel desto högre lönsamhet.

I februari 2021 meddelade Synsam att produktionen av glasögon skall flyttas från Asien till Sverige. Fabriken i Östersund skall vara klar för drift under Q2 2022. Synsam kommer investera 100 Mkr under period 2021-2025. Anledningen till flytten är dels att minska klimatavtrycket och dels få större kontroll och flexibilitet då produktionen sker på hemmaplan.

Konkurrenterna

Konkurrenten Synoptik omsätter cirka 1,1 miljarder i Sverige och har tjänat 12-14% i rörelsemarginal (Ebit) senaste åren. Synoptiks ägs av nederländska GrandVision som har över 7400 butiker i fler än 40 länder världen över. GrandVision är för övrigt börsnoterade i Nederländerna.

Smarteyes, som ägs av Rune Anderson och Mellby Gård, växer snabbt och omsatte 100 Mkr år 2020 med en förlust på 77 Mkr på rörelseresultanivå. Smarteyes prioriterar tillväxt och finns i Sverige, Danmark och Tyskland. Smarteyes prenumerationsaffär står för 30% av intäkterna, enligt Mellby Gårds årsbok.

En annan konkurrent är Lensway som är linser på nätet. De omsatte knappt 600 Mkr år 2020. Bolaget grundades av Daniel Mühlbach år 2000. Mühlbach har också grundat e-handelsbolaget Footway där han fortfarande är VD. Lensway såldes år 2004 till kanadensiska Coastal Contacts.

Starkt momentum under H1 2021

Utveckling H1 2021 H1 2020
Omsättning 2247,5 Mkr 1742,4 Mkr
Organisk tillväxt egna butiker y/y 30,4% -7,2%
Like for like-tillväxt y/y 27,4% -10,2%
Antal butiker 490 st 473 st
Varav egna butiker 451 st 435 st
Ebita 381,0 Mkr 179,8 Mkr
Ebit-marginal 16,7% 10,2%

Även om fjolåret påverkades negativt av corona så är bilden att första halvåret 2021 var starkt för Synsam. Bolaget verkar ha fint operativt momentum. Den organiska tillväxten i egna butiker var över 30% under årets första sex månader. Rörelsemarginalen steg till knappt 17% jämfört med drygt 10% motsvarande period 2020.

På helårsbasis 2021 räknar vi med 19% tillväxt. Jämförelsetalen i Q3 är relativt lätta men de blir tuffare under fjärde kvartalet. Kommande år skissar vi på 7-8% tillväxt. Det är i den nedre delen av bolagets tillväxtmål men i linje med historiska utvecklingen från 2015 och framåt. Tillväxten beror också mycket på hur framgångsrika Synsam är avseende etablering av nya butiker.

Vi räknar med en Ebita-marginal på 16% under innevarande år och 15% på sikt. Det är också i nivå med vad Synsam presterat senaste åren. På 2020 års siffror så var resultatet på sista raden negativt. En stor förklaring är de aktieägarlån Synsam haft från huvudägarna CVC, men som vid erbjudandet konverteras till aktier.

Använder vi en multipel på 15 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 30% på radarn. Andra större bolag med internationellt fotavtryck verksamma inom optikerbranschen värderas högre än så.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Synsam 19,6 13,5 2,1 15,5 7,5
GrandVision NV 21,1 26,8 20,8 2,2 10,4 5,7
National Vision Holdings 40,3 43,8 33,9 2,8 8,2 8,5
EssilorLuxottica 49,2 30,0 22,0 3,7 16,8 9,4
Genomsnitt 36,9 29,9 22,5 2,7 12,8 7,8
Källa: Affärsvärlden / Factset

Slutsats

Synsam har uppvisat en stabil utveckling senaste åren och har en fin marknadsposition i Sverige men även i övriga Norden. Varumärket är välkänt och abonnemangsaffären ett plus i kanten som skapar kundlojalitet och stabila intäktsströmmar.

En risk är ökad konkurrens och prispress från lågprisaktörer som vill vinna mark. CVC:s track record från Ahlsell-noteringen ger heller inga pluspoäng. Teckningskursintervall är generellt ett otyg som medför osäkerhet.

Enligt Bloomberg News är erbjudandet redan övertecknat. Men flera av miljardnoteringarna har varit kraftigt övertecknade och aktierna handlas ändå lägre än teckningskursen. IPO-klimatet har kylts av senaste månaden.

Det går att se okej uppsida i Synsam på sikt. Insynsägandet i ledningsgruppen är helt okej. Däremot är insynsägandet i styrelsen mycket blygsamt.

Den som accepterar ovanstående synsätt kan överväga en post. Men då gäller det att man är bekväm med det relativt breda teckningskursintervallet och den osäkerhet det medför.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF