Vad lyfter Fenix ur askan den dag hipsterglöden slocknar?

Fjällrävens ryggsäck Kånken har blivit hipp. Modeflugor brukar dock inte flyga mer än ett par år. Börsplus beräknar att Kånken står för en tredjedel av vinsten. Här finns det mer risk än potential. Dessutom har Fenix Outdoor investerat tungt i den tyska butikskedjan Globetrotter lagom till att en omfattande butiksdöd sprider sig. Även här finns det risk för mångårig svaghet framöver. Friluftsfolk borde ju vara extra benägna att handla sina märkesvaror på nätet.
Vad lyfter Fenix ur askan den dag hipsterglöden slocknar? - d2fd2010-2459-41df-89fd-f7abfc81b6f6fitcroph450q80upscaletruew800s8131ba0566fae3c3dea6a9c22caf01b0ba08731b

Vad är den röda tråden mellan följande modeprodukter?

Gemensamt är att de först blev kända som ett slags visuella landsplågor som ”alla” i målgruppen köpte. Flugans livstid är dock bara ett fåtal år. Produkterna har då antingen återgått till att vara en obetydlig nischprodukt som säljs i specialbutiker eller så hårdrabatteras varorna bort i stora pallar vid kassan till lågprisvaruhus av typen Gekås i Ullared.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets