Zwipe: Dyra kort måste bli billiga

I dag är sista dag att teckna aktier i noteringen av det norska biometribolaget Zwipe, med många svenska ägare och Jörgen Lantto som ordförande. Den långsiktiga knäckfrågan tror vi är om priset på Zwipes produkt kan komma ner tillräckligt mycket på kort tid.
Zwipe: Dyra kort måste bli billiga - af78c680-f4bc-4991-9a4a-f1f1f6885b58fitcroph450q80upscaletruew800sd902943d2916e4589b70f380eee39be58a5b9d4e

Zwipe (teckningskurs 20 NOK) startade 2009 och har i dagsläget ett trettiotal anställda. Bolaget är i utvecklingsfas med minimala intäkter och en hög förlusttakt. Zwipes huvudsakliga fokus är biometriska lösningar som kan integreras i betalkort. Det innebär således att ingen pinkod behövs samtidigt som säkerheten vid kontaktlösa betalning ökar avsevärt.

Produkten är utvecklad så att endast betalkortets rättmätiga ägare kan använda det samt att ingen fingeravtrycksdata kan extraheras från kortet. Förutom säkerhetsaspekterna hävdar Zwipe att bolagets lösning är branschens mest energisnåla.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets