14 frågor: vd Thomas Axelsson

57 kvartal i rad med ökande försäljning. Varför går det så bra?

– Jag skulle säga att det är en kombination av produktutveckling och vårt nya sätt att jobba med våra stora kunder.

Vilka strukturaffärer sker i branschen?

– Branschen har ändrats på tre sätt. Det har skett en konsolidering hos våra kunder, klinikerna, där det har bildats stora klinikkedjor i bland annat Ungern, Japan, England och Tyskland. Det har skett en konsolidering hos oss som säljer, så vi möter nu kunderna med ett större erbjudande. Och det tredje – klinikerna växer i storlek. Framgångsrika kliniker expanderar, en klar förändring.

Större kunder – vad betyder det för er?

– Det är positivt. Vi kan gå in med hela vår produktportfölj.

Hur utvecklas priserna för era produkter?

– På engångsprodukter, som nålar och pipetter, har vi en stabil prisbild med en tendens till något fallande priser. Definitivt en prispress, men ingen aggressiv prispress. På kliniska produkter som medier (näringslösningar, reds anm) har vi ingen prispress.

Det är två år sedan Kina ­slopade sin ettbarnspolitik. Hur märks det?

– Det sker en viss förändring, men det är inte den stora förändring som kinesiska staten nog trodde skulle ske. Det visar sig att det inte är så intressant för den kinesiska medelklassen att få barn nummer två. Det är förknippat med bland annat större lägenheter och en massa kostnader.

Hur märks det hos er?

– Det är inte det som bidrar till vår tillväxt i landet just nu, utan det är att det startas fler kliniker och att klinikerna blir större.

Framöver då?

– På sikt är det en stor fördel för oss. Par som var 25 när de fick sitt första barn och nu är 35 har svårare att bli gravida. Nu kan de ha försökt i två år utan att lyckas. Vi ser inte någon ­jättestor betydelse ännu, men vi räknar med att det kommer att ha betydelse framöver.

Vilka länder går bäst?

– Under förstakvartalet har det gått väldigt bra på traditionella marknader. Som i England, Tyskland, Italien och Spanien.

Ni har en ambition att bli ”världsledande leverantör av medicintekniska produkter för fertitilitetsbehandling”. Vem är det i dag?

– Cooper Companies är 50 procent större än vad vi är.

När är ni störst?

– Det är svårt att säga, men vi har som ambition att växa minst 20 procent per år, organiskt och genom förvärv, och då tar vi marknadsandelar.

Förvärvsutrymme?

– Vi har ett finansiellt mål om en skuldsättning på maximalt tre gånger ebitda. Just nu är vi kassapositiva så vi skulle kunna köpa bolag för en miljard kronor.

Vilka områden kan bli aktuella?

– Vår tanke är att vara med i närliggande områden som time-lapse (bildteknik för embryoövervakning, reds anm), vitrifikation (nedfrysning av ägg och embryon) och kromosomdiagnostik.

Ni spår en marknadstillväxt på 5–10 procent i monetära termer under överskådlig tid. Vad betyder överskådlig tid?

– Tre till fem år.

Inte 50 år?

– Nej, vi har ingen kunskap om att kunna gissa så långt fram i tiden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight