3 frågor: vd Peter A Ruzicka

Varifrån hämtar Orklas konsumtionsvaror, BCG, sin konkurrenskraft och förmåga att leverera långsiktig överavkastning på investerat kapital?

– Vår viktigaste konkurrensfördel är våra starka lokala varumärken, som exempelvis Felix, OLW, Göteborgs Kex, Abba, Kalles, Pauluns, Salvequick och Grumme. Produkterna är anpassade efter våra marknaders lokala kundpreferenser. Genom den affärsmodellen har vi kunnat upprätthålla starka marknadsandelar på 30–80 procent över tid. Därtill är driftseffektivitet en hygienfaktor inom Orkla. Vi har från en relativt decentraliserad verksamhetsmodell, som handlat mest om den lokala värdekedjan, på senare år rört oss mot betydligt närmare samarbeten mellan affärsområden och geografier, en strategi vi kallar One Orkla. Sedan 2014 har vi tagit beslut om nedläggning av cirka 30 fabriker, centraliserade inköp för hela koncernen samt sammanslagningar av landsorganisationer i flera geografier. Det arbetet fortsätter och blir ett viktigt bidrag till vårt finansiella mål att öka rörelsemarginalen (ebit) med minst 1,5 procentenheter före utgången av 2021.

Behöver dagens konsumentvarufokuserade Orkla egentligen äga de delar av investeringsportföljen som saknar tydlig BCG-koppling?

– Efter att transformationen från industriellt konglomerat är dagens Orkla mer eller mindre ett renodlat varumärkesbolag. I den globala färgproducenten Jotun är Orkla långsiktig som ägare. Vattenkraften (Hydro Power) härstammar från Orklas tidigare industriella verksamhet som avyttrats. Den är därför inte längre strategiskt viktig för Orkla och kan säljas – om priset är det rätta. Fastighetskompetens har Orkla kontinuerligt behov av. Vi har en omstrukturerings­agenda som innebär att vi frigör fastigheter och tomter som kan utvecklas till bostäder eller andra näringsändamål. De huvudsakliga värdena inom Orklas fastighetsverksamhet är det nya huvudkontoret i Oslo samt ett antal utvecklingsprojekt i tidigare avflyttade fastigheter, där vi säljer av löpande i takt med att projekten färdigställs.

Ungefär hur stort förvärvsutrymme har Orkla utan att slå i skuldsättningsmålet och justerat för förväntade investeringar i strukturinitiativ (One Orkla)?

– Orkla ska ha en skuldsättnings- och riskprofil som är förenlig med en investment grade rating (kreditbetygsnivå). Förenklat innebär det att vår räntebärande nettoskuld inte bör överstiga 2,5 gånger ebitda över tid. Per tredje kvartalet hade vi 4 miljarder norska kronor i räntebärande nettoskuld och en ebitda på rullande tolv månader om cirka 6 miljarder norska kronor. Det ger ett förvärvsutrymme om dryga 10 miljarder norska kronor i dag. Inkluderas även ebitda som då skulle förvärvas så ökar utrymmet med ytterligare cirka 2–3 miljarder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB