4 frågor: vd Jonas Vestin
Vilka är de största förändringarna du genomfört sedan du tillträdde i augusti 2014?
– Huvudfokus har legat på tre-fyra frågor, där kvalitetsarbetet varit en. Under 2014 drogs Pricer med väldigt svåra kvalitetsproblem som resulterade i stora nedskrivningar och en rapporterad förlust. Vi har också genomfört en stor omorganisation där cirka 20–25 procent av personalen påverkats. I princip är hela ledningsgruppen förändrad. Att vi hållit uppe tillväxten mitt i den omställningen är vi väldigt nöjda med. Det har också varit mycket fokus på kassaflödet som var dåligt 2014, men som förbättrats avsevärt under 2015. Slutligen har vi mitt i detta lanserat en ny digital strategi, med helt nya digitala lösningar. Så det har varit fullt upp.
– Viktigt att komma ihåg är att mycket av tillväxten handlar om teknikskiftet, från segmentsbaserade lcd-etiketter till grafiska e-pappersetiketter. De senare kostar tre gånger så mycket, så om hela marknaden väljer grafiskt så har marknaden växt med tre gånger. Att det finns många kunder som är beredda att betala tre gånger mer för systemet beror på digitaliseringen. Det är ett otroligt starkt tryck via e-handel, smartphones och nya konsumentvanor på hur en butik ska se ut. Och i den vågen av digitalisering är det många kunder som ser att en digitaliserad hyllkant kan fungera som en kommunikationsplattform mot konsumenten och personalen. Där skapas då en investeringsvilja hos kunder som är villiga att betala ett premiumpris för grafiska etiketter.
– Ja, och det är naturligtvis negativt för hela industrin. Det innebär att vi måste få in mer intelligens i systemet, ladda det med mer funktionalitet och mer värde. Om det enda du kan göra med systemet är att byta ett pris, då blir värdet vad det är, en kostnadsrationalisering och that’s it. Jag är helt övertygad om att tricket för hela branschen är att få systemet att kunna göra mer. Redan i dag har vi lösningar där kunderna exempelvis kan positionera produkter, konsumenter och personal samt kommunicera med konsumenter och personal. När systemet laddas med så mycket mer värde blir e-papperet inte lika viktigt längre. Över tid kommer också priset på e-papper att komma ner. Men för att se en verklig marginalförbättring måste vi ladda systemet med mer värde, vilket vi håller på med i dag. Det är helt avgörande för alla aktörer i branschen.
– Ja. Ju mer lösningar och funktionalitet som vi stoppar i etiketten, från ett programvaruperspektiv, desto mer intressant blir det för kunderna att hyra en sådan lösning.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.