5 frågor: ABB:s Sverigechef Johan Söderström
Hur oroliga ska aktieägarna vara över konkurrensen från kinesiska aktörer?
– Vi har varit i Kina länge och har cirka 20 000 medarbetare där, så det är vår hemmamarknad. Vi är ledande i många segment, men har samtidigt stor ödmjukhet för våra kinesiska konkurrenter och tar dem på allvar. Utvecklingen påminner om Ericssons resa med Huawei, men hittills har vi klarat oss bra. Verkar man inom attraktiva segment, som vi gör, är risken stor att nya konkurrenter dyker upp.
Har de kinesiska konkurrenterna globala ambitioner?
– Fortfarande är det mycket fokus på den inhemska marknaden, men det är klart att de också har globala ambitioner.
Varför har förvärvsfokus legat på automation de senaste åren?
– Vi är världsledande på kraftsidan, men har haft en del vita fläckar på automationssidan. Dessutom stärkte de stora förvärven av Baldor och Thomas & Betts vår position på den nordamerikanska marknaden. Det finns också oerhört starka drivkrafter för våra automationslösningar – som ökad energieffektivitet, ökad produktivitet och ett stort fokus på säkerhet.
Många tror att investeringarna i Europa tar fart i år. Vilka tendenser ser du?
– Det är väldigt stora skillnader mellan olika branscher och kunder. Vi följer varje marknadssegment och kund nogsamt och vi hittar möjligheter även i Europa, inte minst med våra servicelösningar. Inom exempelvis papper och massa är investeringsnivån sedan en tid tillbaka väldigt låg inom tidningspapper medan vi inom kartongverksamheten nu ser tillväxt. Där har det återigen tagit fart på nyinvesteringarna.
Senaste Economist uppmärksammade den starka robottrenden. Hur het är marknaden egentligen?
– Fjolåret var väldigt starkt och det märkte vi även av i den svenska verksamheten i Västerås som samverkar ypperligt med den kinesiska tvillingfabriken. Tydligast är automationstrenden hos kontraktstillverkare av elektronik som har ökat sitt robotanvändande kraftigt. De kommer att bli minst lika stora som bilindustrin, som historiskt varit den största kundgruppen för industrirobotar. Vi ser också att robotautomation kommer starkt inom mat- och dryckestillverkning och en mängd andra områden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.