6 frågor: vd Magnus Nilsson
– Vi köpte Mentor Media för 48 miljoner dollar och första året hade de ett rörelseresultat på 16 miljoner dollar. Det var en oerhört positiv överraskning. Året innan låg de, rensat för engångsposter, på cirka 10 miljoner dollar.
– Outsourcing är fortsatt en stor trend. Inledde trenden gjorde de stora amerikanska konsumentelektronikföretagen som har kommit väldigt långt med att outsourca det mesta. Den trenden följs nu av bolag i Japan och Europa. Den andra tillväxtdrivaren är e-handeln. För små och medelstora bolag som börjar med e-handel är det ganska dyrt att hantera paketering, utskick, returer, etcetera. Då vänder de sig till företag som oss.
– Tillväxten var hög för några år sedan. Nu rör det sig inte så mycket i de utvecklade länderna. Däremot är marknadspenetrationen låg, vilket skapar fortsatta möjligheter för tillväxt till skillnad mot den vanliga tryckverksamheten. Sedan tjänar vi pengar två gånger på alla tryckta produkter. Först säljer vi och har marginal via E-commerce, sedan köper de tjänster av Elanders som trycker och levererar. Så det är ganska stabilt.
– Vi är åter inne i en förvärvsfas. Efter förvärvet av Mentor Media i januari i fjol gjorde vi inget annat förvärv utan ägnade oss åt att konsolidera verksamheten. Nu känner vi oss mogna för att gå vidare. I första hand tittar vi på att förvärva en Supply Chain-verksamhet i Europa. Mentor Media är starka i Asien och har kunder i Nordamerika, så vi vill gärna växa i Europa eftersom vi ser att många europeiska bolag har behov av motsvarande tjänster både i Europa och Asien. På trycksidan är det bara intressant med nischade bolag, som till exempel det nischade skotska whiskyetikett-tryckeriet vi förvärvade 2013.
– Nej, jag tycker inte det. Jag som varit med under de svåra åren tycker att skuldsättningen är ganska okej nu, även om vi såklart alltid vill jobba ner den. Man får inte glömma bort att vi har ett väldigt starkt underliggande kassaflöde. I fjol hade vi ett operativt kassaflöde på 216 miljoner, exklusive förvärvskostnader. Målsättningen är att nettoskuld/ebitda ska vara under 3 och dit har vi inte långt kvar.
– Ja, vi började själva gå mer mot förpackningssidan för flera år sedan, men märkte ganska snart att andra tryckerier gjorde exakt samma sak eftersom förpackningsmarknaden växer och eftersom man kan använda samma tryckpressar. Den stora massmarknaden på förpackningssidan präglas därför av överetablering och är tyvärr ganska prispressad. Vi har därför varit försiktiga och jobbar mer med nischade förpackningar, antingen väldigt exklusiva eller väldigt krävande vad gäller logistik och Supply Chain, med exempelvis leverans flera gånger om dygnet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.