6 frågor: vd Torbjörn Johansson
Hur höga är inträdesbarriärerna i branschen?
– Väldigt höga. Vi har kontrakt på A380, A350 och 787 Dreamliner. Om någon ska konkurrera med oss på långdistansplan finns det ett plan till – Boeings nya 777x – som kommer i trafik framåt 2020. Skulle vi få det kontraktet också har vi alla långdistansplan som kommer att byggas de närmaste 30 åren. Sen är det extremt svårt att ta sig in på eftermarknaden. Du kan inte använda piratdelar i flygindustrin – det är olagligt. Allt måste utprovas, certifieras av myndigheter och så vidare. Alla bolag som jobbar som vi mot flygindustrin gör de största vinsterna på eftermarknaden. Vi har en väldig potential där.
Varför ett samarbete med B/E Aerospace?
– Vi behöver hjälp med att ta oss från vip-plan till den kommersiella sidan. Och då är B/E den bästa partner vi kan få. Idén är att de ska ta vår befuktare in i förstaklass-kabinerna hos flygbolagen.
Vilka har befuktare i förstaklass nu?
– Lufthansa har det i sin förstaklass på A380.
Hur går det med Dreamliner-projektet?
– Nu levererar vi till tio plan i månaden. Boeing kommer att öka takten till tolv i månaden i slutet av nästa år. Om ett par tre år till har de sagt att de ska upp i 14 per månad. Därtill kommer eftermarknaden som ökar för varje flygplan som levereras. I 787-programmet kommer det vara tillväxt så länge Boeing levererar nya plan. Det programmet kommer att minska först när plan börjar skrotas om kanske 30 år.
Vad är fokus framöver – fler OEM-projekt eller att sälja mot flygbolagen?
– Det viktigaste är att vi vinner 777x-kontraktet. Boeing har börjat teckna upp underleverantörer så vi har förhoppningar om att det kommer kunna hända under nästa år. Sen försöker vi komma in som option på Airbus och Boeings kort- och medeldistansplan, A320 Neo och 737 Max, med våra avfuktningssystem. Får vi bara en del av de planen så blir det stort för oss. Sen handlar det om att få förstaklass- och business class-befuktningen att bli lika populär som i vip-plan.
Flera plan har er utrustning som option. Hur ofta väljer flygbolagen era produkter?
– Det första vi har bevis på är 787, där det är option på cockpitbefuktning. Där är vi nästan uppe i 90 procent. A350 som är det viktigaste för oss just nu vad gäller optioner har vi inte lyckats alls lika bra med. Men vi är tidigt i det programmet. Sen är det ingen hemlighet att Airbus har stora problem med vikten på de första planen som ska levereras. Det talas om att det är många ton för tungt. Det är svårt att sälja optioner när Airbus av viktskäl rekommenderar flygbolagen att inte ta några optioner.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.