7 frågor: vd Jonas Vestin
– En vecka.
– Jag är imponerad av den tekniska kompetensen inom Pricer och den breda kunskapen om detaljhandeln som finns i hela organisationen. Det återspeglas i en stark kundlojalitet och en närhet till den existerande kundbasen med 100 miljoner installerade etiketter. Det blir en viktig språngbräda framåt.
– Pricer började som ett rationaliseringsinstrument en gång i tiden. Framåt vill vi kunna vara med och skapa det vi kallar smarta butiker, med både prisoptimering och kommunikation med kunden. I framtiden ser jag också att det här kommer att skapa mycket data kring beteenden, vilket kommer att gynna både konsumenter och handlare. Jag har väldigt svårt att se att man om tio år springer runt och märker om varor manuellt i butiker med tanke på vad det kräver i planering och arbetskraftskostnad. Ur den synvinkeln tror jag verkligen på konceptet.
– Det handlar främst om att skapa nya lösningar kring att kunna kommunicera med kunden. Samtidigt kräver ännu smartare och snabbrörligare prisoptimering mer mjukvara. Därför kommer vårt mjukvaruutbud och vår tjänsteverksamhet att öka framöver. I helhetsupplevelsen kan vi få en helt annan roll. Jag tänker exempelvis på det vi gör med Carrefour, där vi tillsammans med dem skapat en mobilapp med en karta i butiken där kunden kan ha sin matlista och bli guidad runt i butiken. Ett annat exempel är Media Markt som tack vare oss kan leva upp till sitt löfte om att alltid ha lägsta pris på en viss produkt. I dag kan ju vem som helst gå in på Pricerunner och jämföra priserna.
– I den nya strategin ligger en utvärdering av affärsmodellen. Vi är inte på något sätt blinda för moln- och software-as-a-service-trenderna. Det är något vi utvärderar. Sen exakt hur det kommer att se ut kan jag inte svara på i dag. Men en lösningsorienterad mjukvaruinriktning kommer absolut kräva en förändrad affärsmodell.
– Det finns inget sådant beslutat i dag. Jag skulle nog säga att det nu är en ganska slank organisation. Snarare finns det en del processer vi borde lägga mer tid och energi på.
– Det är en underleverantör som haft problem med en komponent som har behövt bytas ut hos vissa kunder. Det är hanterat nu, men för säkerhets skull håller vi på att etablera en ny kvalitetsprocess för att se till att det inte händer igen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.