Opus
7 frågor: vd Magnus Greko
Ni drabbades av ett bakslag i Colorado i fjol. Hur ser du på risken att fler delstater går samma väg?
– Det sker förändringar i bilprovningsprogrammen emellanåt, typiskt sett när kontrakt förnyas. Men vi ser absolut inte att detta är en trend. Om en delstat har ett bilprovningsprogram beror helt och hållet på luftkvaliteten. Är man under gränsvärdet för marknära ozon som miljöskyddsmyndigheten EPA satt upp behövs inget program. I höstas kom dock EPA med ett förslag om att sänka gränsvärdet i USA. Går det igenom kan hundratals counties behöva starta bilprovningsprogram.
Är det några andra regleringar på gång som påverkar er?
– Förra året kom ett nytt regelverk i EU som omfattar en mängd regler, bland annat ska elektroniksystemen på fordon börja kontrolleras från 2018. Senast 2023 ska alla EU-länder följa direktivet. Arbete med ett liknande direktiv pågår i USA. Utvecklingen ska ses i ljuset av att bilarnas aktiva säkerhetssystem blir allt viktigare för att undvika trafikolyckor.
Och det var därför ni köpte Drew?
– Precis. Drew är specialister på mjukvara och elektronik som gör att man kan kommunicera med bilarna och är marknadsledare i USA. Framöver kommer vi att testa bilar på ett mer kvalificerat sätt än tidigare. Tar det längre tid och kräver mer avancerade verktyg så kan besiktningen naturligtvis bli dyrare.
Hur ser du på den svenska marknaden där antalet stationer ökat kraftigt efter avregleringen?
– Sverige kommer att fortsätta vara en lönsam och bra marknad. Antalet stationer lär nå en topp kring 400–500 för att därefter stabiliseras. Vi tappade lite marknadsandelar på grund av ett stort projekt där vi bytt ut hela it-systemet, men nu är ambitionen att jobba tillbaka det.
Ni har förvärvat er till starka positioner i USA och Sverige. Väntar förvärv på nya marknader nu?
– Förvärv är fortsatt en väldigt viktig del i vår tillväxtstrategi. Det kan finnas möjligheter i exempelvis Spanien, Portugal, Italien och i Östeuropa. Polen är en fragmenterad marknad där regelverket är under förändring. På andra marknader kanske kan vi köpa någon av de mindre aktörerna. Så det finns mängder med potentiella uppköpskandidater. Men parallellt fortsätter vi med vår organiska tillväxtstrategi.
På tillväxtmarknader?
– Ja, de tillfällena är ofta i länder som inte har bilprovning, men som beslutat att införa det. Pakistan är ett exempel. Det finns 100–150 länder i pipeline som behöver införa bilprovning. Den organiska tillväxten, med nya program, tar dock lång tid. Pakistan hade vi jobbat på i 4–5 år. Och från att vi skrivit under kontraktet tills vi blir kassaflödespositiva dröjer det ytterligare ett par år.
Intäkterna i Pakistan är cirka 60 miljoner per år. Den stora potentialen måste ligga i privatmarknaden?
– Ja, då kan det bli 10–20 gånger större. Det är över 10 miljoner fordon bara i Punjab.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.