8 frågor: vd Per Samuelsson


Varför lämnade du vd-jobbet på Strålfors efter 16 år för vd-posten på Beijer Electronics?

– Först och främst ville jag tillbaka till att köra ett självständigt bolag. Sen känner jag ett stort förtroende för huvudägaren Stena och styrelsen, där några ledamöter tidigare suttit i Strålfors styrelse. Slutligen är utmaningarna i Beijer Electronics relativt likartade de i Strålfors.


Vilka utmaningar tänker du på?

– Uppdraget i Strålfors handlade mycket om att hantera digitalisering och ny teknologi. Tittar man på Beijer Electronics så har bolaget varit väldigt hårdvaruinriktat, men framöver kommer det bli mer och mer mjukvaruinriktat.


Hur stor andel av intäkterna i dag avser hårdvara?

– Det är väsentligt mer än 90 procent och så lär det se ut även nästa år och om två år. Men i ett 5–10-årigt perspektiv lär det förändras.


Era produkter inom datakommunikation – som routrar, switchar och modem – får mig att tänka på Ericsson och Cisco. Är de jättarna konkurrenter till er?

– Nej, vi är en nischleverantör och konkurrerar därför inte med dem. De är inne på den breda marknaden, medan vi är inne i det segment som vi kallar ”rugged” eller tuffa miljöer. Det kan vara produkter för skakiga tåg, produkter som ska klara minus 50 grader eller plus 50 grader, eller produkter som kan hantera dammiga och smutsiga miljöer.


Varför går det så trögt för IAS?

– Kortsiktigt har sättningen för olje- och gaspriserna påverkat negativt. Det har även bitvis varit en tuff situation inom marinsegmentet. I ett längre perspektiv ser vi dock fortsatt goda möjligheter i de här segmenten. Sen har IAS kanske varit lite för ofokuserat med för många produkter på för många marknader. Ett av mina uppdrag framåt blir att få IAS mer fokuserat.


Hur ser du på att Mitsubishi sa upp avtalet med er?

– Avtalet med Mitsubishi Electric var egentligen starten till det som blev Beijer Electronics för lite mer än 30 år sedan. Bolaget var distributör åt Mitsubishi Electric i Norden. Sen började Beijer Electronics successivt utveckla egna produkter, vilka nu står för över 80 procent av försäljningen. Det skapade en konkurrenssituation med Mitsubishi Electric så den här skilsmässan har egentligen varit oundviklig. Jag som kommer utifrån kan tycka att det här borde ha skett några år tidigare. Rent kulturellt är skilsmässan bra eftersom vi nu kan fokusera enbart på våra produkter. Den andra biten är att där vi tidigare levererade deras produkter kommer vi framöver att försöka leverera våra egna produkter.


Hur ser du på lönsamheten?

– Det är uppenbart att den är för låg. Vi måste tjäna mer pengar, framför allt inom IAS. Den andra kommentaren är att det här är en klassisk situation. Får vi inte upp den organiska tillväxten, då har vi för höga kostnader, både inom administration och på utvecklingssidan. Det har blivit en del uppsägningar i och med det uppsagda Mitsubishi-avtalet, och vi tittar givetvis på hur vi kan få ut mer försäljning på existerande kostnadsbas.


IDC bygger på två förvärv. Är mer av den varan att vänta?

– Vi kommer att göra fler förvärv, men jag har med mig från både PLM och Strålfors att om man inte har en egen organisk tillväxt så ska man vara försiktig med förvärv. Vi löser inte vår tillväxt bara genom att förvärva.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.