Absolut succé för Carl Hamilton
Att Absolut Vodka är ett av Sveriges starkaste varumärken är en gammal sanning, men numera även en som går att översätta till amerikanska. I USA är den svenska vodkan en framgång av stora mått. Exakt hur stora är svårt att få belagt med siffror från Vin & Sprit, som fortfarande står som ägare till varumärket (trots att det i USA distribueras av alkoholjätten Seagram).
På Absolut Company, som är det affärsområde inom Vin & Sprit som hanterar allt som har med produkten att göra, vill man inte specificera hur de 60 miljoner liter som totalt säljs varje år är fördelade på olika marknader.
Helt klart är dock att Nordamerika är både den viktigaste, största och mest framgångsrika marknaden för Absolut. Enligt inofficiella uppgifter svarar den för över 60 procent av den totala försäljningen, vilket skulle motsvara 36 miljoner liter per år. Jämförelsevis ligger den svenska försäljningen på cirka 2,2 miljoner liter, vilket motsvarar mindre än 4 procent av den totala försäljningen.
Mot den bakgrunden är det bäddat för stora framgångar när nu boken om des historia släpps på engelska. Under titeln ”Absolut – biography of a bottle” är det därmed bäddat för försäljningssuccé för författaren, debattören och före detta Handelsforskaren Carl Hamilton.
När boken släpptes i Sverige 1993 gav den upphov till ett mindre ramaskri i näringslivets korridorer. Historien förtäljer att dåvarande VDn för Investor, Claes Dahlbäck, som även var och är ordförande i Vin & Sprit reagerade med våldsamt missnöje mot att boken överhuvudtaget skulle skrivas. Påtryckningar gentemot Hamiltons dåvarande chef, Handelsrektorn Staffan Burenstam Linder, lär ha varit anledningen till att Hamilton så småningom fick sparken.
Boken blev dock en formidabel försäljningssuccé och har totalt tryckts i 40 000 exemplar på svenska. Under november landade en nästan lika stor upplaga på de amerikanska och brittiska bokhandelsdiskarna, och boken marknadsförs just nu hårt i amerikansk affärspress. Carl Hamilton själv har just kommit tillbaka från PR-turné som inneburit allt från TV-shower, radio- och tidningsintervjuer och signeringssejourer.
”Intresset är enormt för allt som har med Absolut att göra. Amerikanerna är bländade av flaskan, dess design, de uppmärksammade reklamkampanjerna och dess historia”, säger Carl Hamilton till Ekonomi24.
Den översatta upplagan är tryckt i 35 000 exemplar och distribueras av det amerikanska bokförlaget Texere, och innehållet är i stort sett detsamma som svenskarna fick läsa.
”Boken är omredigerad men inte omskriven. De delar som handlar om Sverige är lite nerkortade och boken är lite rappare skriven eftersom allt ju vara så effektivt i det där landet”, säger Carl Hamilton.
Borde du inte betala provision till Vin & Sprit egentligen, deras varumärke är ju hela försäljningsargumentet? ”Nej, varför det? Varken jag eller bokförlaget har någon som helst koppling till Vin & Sprit. Jag berättar historien om ett varumärke, vilket är helt jämförbart med att journalister och medier berättar historier om varumärken – både produkmässiga och mänskliga sådana – varenda dag. det är väl ingen som betalar provision till någon för det?”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.