Affärsidé: snällhet

Imran Ahmad är entreprenören som förenar företagande med socialt ansvarstagande. Det har lett till god lönsamhet - och kungens ledarskapsstipendium.

Imran Ahmad, vd och delägare i bolaget Fittja Drift & Underhåll, står sida vid sida med kungen. Han har just fått Ungt Ledarskaps stipendium Kompassrosen av honom för sina framgångar med att få in långtidsarbetslösa unga invandrare på arbetsmarknaden, och för att han lyckats förena ett lönsamt företagande med ett tydligt socialt engagemang.

Imran Ahmad, 32 år, kom från Pakistan till Sverige 1985. När han skulle ta sitt första arbete sökte han cirka 200 jobb, i första hand vaktmästar- och lagerjobb, men utan resultat. Till slut fick han jobb som tidningsförsäljare med provisionsersättning. Han jobbade sig upp och tog jobb som bland annat ordningsvakt och taxichaufför. Han beslöt sig 2001 för att starta eget tillsammans med kompisen Yilmaz Zengin. Det blev Fittja Drift & Underhåll som bedriver fastighetsskötsel (trappstädning, trädgårdsskötsel, klottersanering med mera) i Stockholm. Bland kunderna kan nämnas Svenska Bostäder, Familjebostäder, McDonalds och Botkyrkabyggen. Nu expanderas verksamhet till Malmö.

Företaget har i dag 20 fast anställda och mellan 20 och 30 personer timanställda. I bolaget arbetar personer som kommer från 35 olika nationer. Bolaget omsatte 9 miljoner kronor under 2006, resultatet före skatt var 1,7 miljoner. I år väntas resultatet hamna på 2 miljoner kronor.

Imran Ahmads mål är att sätta arbetslösa invandrarungdomar i arbete och ge dem goda värderingar via sitt bolag. I dag har han slussat mer än hundra bort från arbetslösheten. Många ungdomar i Fittja har svårt att få jobb, de har inte rätt kontakter och många gånger ser de inte vikten av en riktig anställning och tänker inte på att svarta jobb bara förstärker utanförskapet, menar Imran Ahmad.

I Fittja Drift & Underhåll får ungdomarna sina första riktiga jobb och utbildning som gör det lättare att gå vidare till andra företag. Utbildningen omfattar grundläggande krav på medarbetare, som att hålla tider och arbeta med kvalitet och kundvård.

Hur säljer man in en tjänst när kunderna inser att de som ska utföra jobbet varit långtidsarbetslösa och sällan kan svenska?

– Jo, svenska arbetsgivare vill ofta ha personer som kan svenska och som har tidigare yrkeserfarenhet. Jag blir förbannad när jag hör det. Hur mycket erfarenhet krävs egentligen för att städa eller kratta löv?

Vad förklarar företagets lönsamhet?
– Företaget är så lönsamt eftersom vi inte har en överflödig personalstyrka. Samtidigt är vi mycket måna om att ha nöjda kunder. Vi säljer förtroende i första hand, sedan tjänster. Om någon inte är nöjd kompenserar vi. Vi vill inte vara på marknaden en kort stund utan i säkert 50 år.

– Vi rekryterar lokalt. Det är viktigt med just en lokal förankring. De som bor i området känner igen personalen och får en relation till exempelvis fastighetsskötaren och passar sig då från att vandalisera.

________________________________________________________

Juryns motivering:
Imran Ahmad har fått kungliga stiftelsen Ungt Ledarskaps stipendium Kompassen inom privat sektor för:

* Att han i sitt företag faktiskt genomför det som andra pratar om: bryter utanförskap, underlättar inträdet på arbetsmarknaden och förmedlar sunda värderingar.

* Att han lyckats förena god lönsamhet med ett starkt socialt engagemang.

* Prissumman är 150 000 kronor.

________________________________________________________

Ingvar Kamprads tre råd till entreprenörer
Ikeas Ingvar Kamprad talade i samband med prisutdelningen på Stockholms Slott. Han gav tre råd till åhörarna.

1. Se till att era skrivbord står så nära verkligheten som möjligt. Att vara nära verksamheten är avgörande för en ledare.

2. Kompensera era brister. Alla har sina brister, och de som säger att de kan allt är ofta katastrofala. Det gäller att vara ödmjuk, våga lyssna och ta till sig information från andra. Därefter är det chefen som fattar de avgörande besluten.

3. Somna inte vid ratten. Ett framgångsföretag har lätt att bli lite trött. Se till att aldrig nå målet, utan var alltid på väg.

___________________________________________________________

Socialt ansvar – något för dig?

Lars Berg, styrelseordförande Eniro:
– Vi tar ett socialt ansvar på miljösidan genom att använda miljövänligt papper i våra telefonkataloger. Vi ser också till att inte trycka för många kataloger, och så använder våra säljare miljöbilar. Vi har blivit miljöcertifierade. Samtidigt har vi ett ansiktslöst ägande med bland annat flera stora utländska pensionsfonder. De har svårare att förstå socialt ansvarstagande, utan har sina avkastningskrav. Vi kan inte använda ägarnas pengar på samma sätt som en företagare som äger sitt företag själv.

Signhild Arnegård-Hansen, styrelseordförande Svenska Lantchips och vice ordförande i Svenskt Näringsliv:
– På Svenska Lantchips har vi sedan starten samarbetat med SOS Barnbyar. Vi har under 15 år hjälpt till att bygga upp skolkök i Baltikum och Ryssland. En viss del av priset för varje såld chipspåse går dit. På vår fabrik i Södertälje har vi en stor andel anställda med utländsk bakgrund, och genom jobb hos oss kommer de in i samhället. Inom miljöområdet håller vi på att utveckla ett system så att vi kan återanvända det material vi sorterat bort, spillmaterial och förpackningar, till uppvärmning i samband med produktionen.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.