Amazon inleder rättsliga åtgärder mot Facebook-grupper som skapar falska recensioner

E-handelsjätten Amazon inleder rättsliga åtgärder mot mer än 10 000 Facebook-grupper som skapar falska recensioner på Amazon i utbyte mot pengar eller gratisprodukter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Amazon
Foto: Naina Helén Jåma/TT/TT
Grupperna har inrättats för att rekrytera personer som är villiga att lägga upp vilseledande recensioner på Amazons butiker i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Japan.

Amazon kommer använda informationen som framkommer i rättsprocessen för att identifiera dåliga aktörer och ta bort falska recensioner.

”Våra team stoppar miljontals misstänkta recensioner innan kunderna ser dem, och den här stämningen går ett steg längre för att avslöja förövare som agerar på sociala medier”, säger Dharmesh Mehta, Amazons vice vd för Selling Partner Services.

Sedan 2020 har Amazon rapporterat mer än 10 000 falska recensionsgrupper till Facebook, de har sedan tagit bort ungefär hälften av dessa. Amazon har själva stoppat runt 200 miljoner falska recensioner bara under 2020.

Ett specialiserat team på Amazon undersöker falska recensionssystem på sociala medier, inklusive Facebook, Instagram, Tiktok och Twitter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets