Amerikanska kedjor invaderar Sverige

Den svenska snabbmats- och kafémarknaden står inför en smärre amerikansk invasion.

Tillsammans ska kedjorna Kentucky Fried Chicken, Starbucks, Dunkin’ Donuts och Dominos Pizza öppna i över hundra lokaler runtom i landet de närmaste åren, och de kommer till en marknad som växer. I fjol ökade omsättningen inom den svenska restaurangbranschen med 5 miljarder till 110 miljarder kronor. Snabbmatsmarknaden knöt åt sig 12 procent av den totala tårtan, enligt statistik från besöksnäringens branschorganisation Visita.

Främst är det amerikanska varu­märken och koncept som kommer till Sverige. Själva kedjorna drivs i franchiseform av nordiska företag.

KFC försökte etablera sig i Sverige redan år 1981, men det misslyckades och restaurangen stängdes så småningom. Denna gång står företaget Nordic Service Partners, NSP, bakom lanseringen. Det Stockholms­noterade bolaget driver också 61 Burger King-restauranger och hade i fjol en omsättning på drygt 800 miljoner kronor.

– Vi har kapacitet att växa med 4–6 restauranger per år och siktar på att hålla den expansionstakten framöver. Vi tror, om vi tittar på utvecklingen för våra Burger King-restauranger, att det finns en potential för detta, säger Martin Jallinder.

Nasdaq-noterade Dunkin’ Donuts är en annan amerikansk snabbmatsgigant som är i full färd med att etablera sig i landet. Svensk franchisetagare för kafékoncernen är Coffee and Brands.

Hur har ni finansierat starten?

– Vi har tagit in riskkapital. Men jag kan inte gå ut med en någon siffra. Jag kan bara säga att det kostar mer än vad man tror.

Kafékonkurrenten Starbucks hade länge letat efter en franchisetagare för Norden när valet slutligen föll på norska Umoe Restaurants. De ska sköta den norska och svenska lanseringen av kedjan, som har sammanlagt 20 000 enheter spridda i 63 länder.

Starbucks har visserligen funnits i Sverige sedan 2010, men då bara på flygplatser och centralstationer. Nu påbörjas landsättningen i städerna och hittills har kedjan öppnat på Götgatan och Stureplan i centrala Stockholm.

Ytterligare en amerikansk matkedja som knackar på dörren är Domino’s Pizza. Michael Rask, bolagets vd i Norge och franchise­ägare för Sverige, berättade i november förra året att Domino’s Pizza siktar på en etablering någon gång under 2016. Dominos har 11 000 restauranger i 60 länder och finns för närvarande i Danmark och Norge.

Detta är en kortversion av “Jänkarna invaderar”. Artikeln i sin helhet publiceras i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa hela texten här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight