Analytiker om SAS-rapporten
SAS har under det andra kvartalet fortsatt att verka på en flygmarknad som är fortsatt präglad av svår konkurrens och prispress. SAS rapporterade ett resultat före skatt på -1.078 miljoner kronor för perioden, och det var sämre än väntade -843 miljoner kronor.
Bolaget trappar nu upp åtgärderna både på intäkts- och kostnadssidan.
Swedbank-analytikern Hans Erik Jacobsen är inte förvånad över siffrorna, säger han i en artikel i den norska tidningen Dagens Næringsliv.
“Huvudproblemet i den europeiska flygindustrin i dag är att det finns för mycket kapacitet och att biljettpriserna pressas för långt. Det hjälper alltid att minska kostnaderna, men jag tror inte att det är det som ser till att SAS går med vinst igen”, säger Jacobsen till DN.
“…Tills fler flygbolag antingen går i konkurs eller köps upp av en av de stora aktörerna tror jag att det blir väldigt tufft att göra en vinst i Europa”, säger han.
Swedbank-analytikern tror inte att SAS varit någon attraktiv uppköpskandidat på väldigt många år, och anledningen är att de flesta bolagen kämpar med lönsamheten på kort sikt.
“För stora, inflytelserika aktörer är det förmodligen bättre att vänta på att företag faller från”, säger Jacobsen.
Jacobsen uppges vara positiv till att SAS lanserar nya linjer till Nordamerika från Oslo och Stockholm, samt byter ut flygplan.
“Helst borde det ha gjorts för flera år sedan, men det är förnuftigt att de gör det”, säger Jacobsen i intervjun.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.