Hiab: Finsk kvalitetsverkstad till lågpris

Finska lastbilskranstillverkaren Hiab har nyligen blivit ett självständigt börsbolag genom en uppdelning av verkstadskonglomeratet Cargotec där Hiab tidigare ingick. Hiab framstår vara ett riktigt kvalitetsbolag. Samtidigt är värderingen låg jämfört mot liknande bolag i Sverige.
HIAB
HIAB levererar olika lyftanordningar. Ofta sådana som är monterade på lastbilar.
Hiab
Börskurs: 44,32 EUR Antal aktier: 64,5 m
Börsvärde: 2 858 miljoner Nettokassa: 261 miljoner
VD: Scott Phillips Ordförande: Ilkka Herlin

Hiab (44,32 EUR) är en finsk industrikoncern som tillhandahåller olika typer av lyftanordningar som installeras på lastbilar. Koncernen har 4 000 anställda. Dominerande ägare är Kone-familjen Herlin som privat och genom holdingbolag äger 37% av kapitalet och 69% av rösterna i Hiab.

Hiab, förkortning för Hydrauliska Industrier AB grundades 1944 i Hudiksvall. På 90-talet blev bolaget uppköpt av en finsk verkstadskoncern som hette Partek, som i sin tur senare blev uppköpt av Kone. Hisstillverkaren knoppade sedan av Hiab och några andra verksamheter som börsbolaget Cargotec.

I fjol delades Cargotec upp i tre separata bolag. Under sommaren knoppades Kalmar, som gör maskiner för godshantering i hamnar, av till ett eget börsbolag. Vi på Afv analyserade aktien i samband med noteringen och landade då i ett köpråd. Under hösten såldes sedan MacGregor som tillverkar lyftanordningar för fartyg till riskkapitalbolaget Triton. Prislappen motsvarade 15x Ebit. Kvar i det noterade Cargotec finns sedan dess endast Hiab. Tidigare i år bytte börsbolaget Cargotec namn till Hiab.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 1 647 1 647 1 697 1 748
 – Tillväxt -63,9% 0,0% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat 217 214 229 245
 – Rörelsemarginal 13,2% 13,0% 13,5% 14,0%
Resultat efter skatt 1 067 171 183 196
Vinst per aktie 16,62 2,66 2,84 3,00
Utdelning per aktie 1,20 1,30 1,40 1,50
Direktavkastning 2,7% 2,9% 3,2% 3,4%
Avkastning på eget kapital 77% 16% 17% 16%
Kapitalbindning 35% 25% 25% 25%
Nettoskuld/Ebit -0,9x -1,8x -2,1x -2,3x
P/E 2,7x 16,7x 15,6x 14,8x
EV/Ebit 12,0x 12,1x 11,3x 10,6x
EV/Sales 1,6x 1,6x 1,5x 1,5x
Kommentar: I nettoresultatet för 2024 ingick en stor reavinst från försäljningen av MacGregor.

Hiab säljer lyftlösningar för lastbilar så som bakgavellyftar, timmerkranar och containerkranar. Hiab säljer även en typ av mindre gaffeltruckar som kan transporteras bakom lastbilar. Totalt är marknaden i de nischer bolaget verkar värd 4,5 miljarder euro i årlig utrustningsförsäljning (2023 års siffra). 

Hiab säljer sina produkter både till slutanvändarna och OEM-tillverkare som integrerar Hiab:s lösningar som en del av sin produkt. Kundbasen är mycket diversifierad. De tio största kunderna tillsammans utgjorde i fjol 18% av koncernens omsättning.

På fråga från Afv om vilken som är den viktigaste konkurrensfördelen inom branschen svarar VD Scott Phillips “Service, service och service”. Att ha bra service verkar alltså vara viktigt för att få sälja ny utrustning men är även en höglönsam affär i sig. Rörelsemarginalen för service-segmentet var i fjol 22% mot 13% för utrustningssegmentet. I fjol stod service för 28% av koncernens omsättning. Inom service-segmentet ingår reservdelsförsäljning, tillbehör, installationer, renovering av äldre utrustning, underhåll, garantilösningar och lösningar för digital övervakning av utrustningen.

Bolagets produktion är utspridd på ett sätt som ungefär matchar var produkterna säljs, exempelvis har Hiab stor tillverkning i Korea, EU, USA och Brasilien. Bolagets försäljning borde därmed inte direkt påverkas särskilt mycket av tullhöjningarna. 

Hiab är antingen marknadsledare, eller marknadstvåa inom de flesta segment bolaget är verksamt inom. Den mest raka konkurrenten till Hiab är österrikiska noterade Palfinger som är ett större bolag än Hiab. Därutöver finns en del regionala konkurrenter som svenska JOAB och danska HMF.

STABIL LÖNSAMHET

JUSTERAD RÖRELSEMARGINAL

Hiab lyfter fram ett alternativt lönsamhetsmått där jämförelsestörande poster exkluderas. Inga justeringar har dock gjorts de senaste två åren och det framlyfta vinstmåttet har därför varit samma som det rapporterade rörelseresultatet. Det är detta justerade vinstmått som används bland annat i definitionen av Hiab:s finansiella mål.

Hiab har över tid haft en väldigt stabil lönsamhet för att vara ett verkstadsbolag. Marginalen verkar stå emot bra även under år då försäljningen faller. Att lönsamheten är så stabil verkar bero på hög andel serviceförsäljning och att stora delar av produktionen är outsourcad.

I bolagets finansiella mål uppges att rörelsemarginalen ska vara över 16% över en cykel. Det framstår som ambitiöst men inte omöjligt. Snittet de senaste tio åren är strax under 13%, och är också exklusive viss overhead som Hiab nu efter renodlingen kommer att få bära ensamt.

Marginallyftet ska uppnås genom ökad affärsvolym, rationaliseringar och en förändrad produktmix. Konkret handlar det mycket om att växa serviceaffären. Bolaget har inte gått ut med exakt vilken marknadsandel de har på service av den sålda utrustningen men uppger för Afv att andelen idag ska vara ganska låg. Här konkurrerar Hiab främst med användarna själva eller mindre lokala serviceleverantörer. Över tid lär ökad teknikhöjd i Hiab:s produkter göra att underhållet blir allt mer komplext vilket borde bidra till att öka bolagets marknadsandel på serviceaffären. Bolaget jobbar aktivt med att driva produktmixen mot produkter som kräver mer service.

Hiab:s prognos är att rörelsemarginalen ska vara över 12% i år. Vi räknar med att Hiab:s rörelsemarginal blir 13% i år och stiger till 14% vårt sista prognosår 2027.

TILLVÄXTSPÅR

Den underliggande marknad som Hiab är exponerade mot kan förenklat sägas vara vägtransporter i Europa och Nordamerika. Vår magkänsla är att den underliggande tillväxten här inte är särskilt hög. Exempelvis har volymen gods som transporteras på väg inom EU endast vuxit med knappt 0,5% per år de senaste tio åren.

Hiab:s finansiella mål gällande tillväxt är att växa 7% per år. Det är samma takt som bolaget vuxit i de senaste tio åren. Hiab räknar då med att deras marknad växer dubbelt så mycket som global BNP, vilket de uppskattar till 6%. Därutöver ska bolaget ta marknadsandelar.

Att Hiab uppskattar att marknaden ska växa snabbare än BNP ska drivas av att arbetskraftsbrist i västvärlden driver på mot ökad automation. 

Hiab har tre huvudsakliga tillväxtspår framåt:

  • Bolaget har identifierat fyra segment där tillväxten väntas vara god framåt. Sophantering och återvinning, försvarslogistik, återförsäljning och sista milen-transporter samt byggnation. Hiab planerar att ta en stor position inom dessa segment genom att ta fram specialutvecklade produkter för respektive segment.
  • Växa serviceaffären. Detta ska åstadkommas genom att förändra produktmixen mot produkter som kräver mer service. 
  • Växa i Nordamerika. För att växa på den nordamerikanska marknaden planerar Hiab att växa sitt återförsäljarnätverk på kontinenten. Den lokala serviceorganisationen ska byggas ut. Det ska samtidigt satsas en del på att lokal FoU ska ta fram produkter särskilt anpassade för den lokala marknaden.

Oavsett hur det är med den underliggande tillväxten borde det däremot vara en marknad som är förhållandevis skyddad mot exempelvis digitalisering och en eventuellt förnyad outsourcingtrend.

FOKUS PÅ FÖRVÄRV

Hiab har efter försäljningen av MacGregor en stor kassa och kommer att ha ett bra kassaflöde framåt. På fråga från Afv om hur pengarna ska allokeras framåt svarar VD Scott Phillips att Hiab först och främst ska fortsätta hedra Cargotecs gamla utdelningsmål om 30-50% av nettovinsten. Därefter står förvärv på agendan.

Philips beskriver vidare att Hiab främst vill köpa bolag som är verksamma på växande nischmarknader. Att det förvärvade bolagets produkter ska erbjuda bra möjligheter till serviceförsäljning är ett annat önskemål.

Hiab/Cargotec har historiskt gjort några förvärv. Men de har varit ganska få och ganska små. Hiab har inte heller tillkännagivit några värderingar vid förvärven.

Givet bolagets skuldsättningsmål om att nettoskulden ska motsvara mindre än 50% av eget kapital finns ett mycket stort utrymme för förvärv på runt 700 MEUR.

Det verkar logiskt att förvärvstempot nu skulle skruvas upp. Vi har dock svårt att få ett direkt besked om att så kommer att ske från bolaget. Svaret på vad bolaget ska använda den stora kassan till blir ungefär att hedra utdelningspolicyn och satsa på organisk och inorganisk tillväxt.

VÄRDERING

En fråga är hur Hiab nu ska värderas separerat från Cargotec-konglomeratet. Cargotec värderades runt 11,5x EV/Ebit i snitt över tid.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Hiab 4% 16,7 12,1 1,6 13,5% 3,0%
Metso -8% 13,5 10,9 1,8 16,1% 6,4%
Valmet 21% 11,5 9,9 1,1 10,8% 5,0%
Konecranes 21% 12,0 9,1 1,2 13,0% 3,2%
Kalmar IPO 10,8 8,2 1,1 13,2% 5,0%
Palfinger 43% 8,4 8,0 0,7 8,4% 5,6%
Genomsnitt 16% 12,1 9,7 1,2 12,5% 4,7%
Källa: Affärsvärlden / Factset        
Definition Inkl. utdelningar Börskurs delat med vinst per aktie 2026E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2026E Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2026E Förväntad rörelsemarginal 2026E Årlig tillväxt omsättning 2026-2027

I tabellen har vi sammanställt värderingarna för några finska verkstadsbolag som någorlunda liknar Hiab samt huvudkonkurrenten Palfinger.

Vi landar i att att använda 11,5x EV/Ebit som värdering i vårt huvudscenario. Det är i nivå med vad Cargotec värderats till historiskt men återspeglar å ena sidan att det högre ränteläget ger högre avkastningskrav och å andra sidan att Hiab har en stor nettokassa att göra värdeskapande investeringar med. Det är dock inte orimligt att tänka sig att det fanns en konglomeratrabatt på gamla Cargotec och att delarna ska värderas högre, vilket vi har räknat med i vårt optimistiska scenario.

SLUTSATS

Det finns flera saker att gilla med Hiab. Bolaget verkar välskött och höglönsamt samtidigt som affären är förhållandevis stabil. Man kan fråga sig hur stor den underliggande marknadstillväxten är men oavsett hur det ligger till med den saker bör affären vara framtidssäker. VD och CFO äger mycket aktier. Aktiens värdering är låg. Vi räknar inte med att aktien ska uppvärderades efter uppdelningen av Hiab men ser ändå en okej uppsida i aktien.

En tänkbar risk är att en lång period av svag nyförsäljning av lastbilar skulle kunna slå rejält mot Hiab. Just nu verkar lastbilsförsäljningen i USA exempelvis vara riktigt svag. I vårt pessimistiska scenario där vi tagit i med rejält negativa antaganden ser vi en ganska beskedlig nedisda givet den förhållandevis låga värderingen i utgångsläget.

Vi tycker att Hiab framstår som en köpvärd aktie.

Tio största ägare i Hiab Värde (MEUR) Kapital Röster
Wipunen varainhallinta (Herlin) 384,6 14,1% 23,7%
Mariatorp (Herlin) 334,1 12,3% 22,9%
Ilona Herlin 292,0 10,7% 22,2%
KONE Foundation 81,6 3,0% 5,5%
Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company 63,8 2,3% 1,0%
Vanguard 61,7 2,3% 1,0%
Dimensional Fund Advisors 61,0 2,2% 1,0%
Norges Bank Investment Management 58,1 2,1% 0,9%
Varma Mutual Pension Insurance Company 51,1 1,9% 0,8%
BlackRock 43,4 1,6% 0,7%
Två största insiders Värde (MEUR) Kapital Röster
Scott Phillips (VD) 2,5 0,1% 0,0%
Mikko Puolakka (CFO) 2,2 0,1% 0,0%
Källa: Holdings      
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Curasight