Analytikernas tips inför H&M-rapporten
H&Mredovisar på torsdag sitt andra kvartal som avslutas med maj, den enda månaden i perioden där försäljningsutvecklingen är okänd. Av statistiken som kommit går att utläsa att den tyska klädmarknaden varit oförändrad i maj och att marknaden i Sverige noterades något ner.
– Vi har sett att maj varit lite svagare i de flesta detaljhandelsmarknader så det ska bli väldigt intressant att se hur H&M utvecklas i jämförelse just nu, säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.
– Vi hade en svag försäljning i april, jag tror att vi haft fortsatt svag försäljning i maj och en stor del av vårkollektionen ligger i dessa två månader. Det har varit högre reanivåer i hela branschen på vårkollektioner och det tror jag slagit även mot H&M, säger en annan analytiker.
Enligt SME Direkts sammanställning av 19 estimat väntas H&M:s försäljning i maj i jämförbart butiksbestånd ha sjunkit marginellt med 0,7 procent. Den totala försäljningen spås vara 10 procent upp.
Inför rapporten har H&M bedömt att den sammantagna kalendereffekten i maj är negativ med 3-4 procentenheter. Bland annat inföll 1 maj på en shoppingviktig lördag i år och annandag pingst, som fortfarande firas på många av H&M:s marknader, inföll i år under maj jämfört med i juni i fjol. På plussidan ligger ett lätt jämförelsetal eftersom den jämförbara försäljningen var ner 9 procent i maj i fjol.
Om H&M kommer att säga något om utvecklingen i juni återstår att se och beror naturligtvis på hur det gått. Har juni varit svagt så här långt finns säkert ingen brådska med att delge omvärlden. I SME:s insamling återfinns 13 estimat för juni som visar att den jämförbara försäljningen väntas vara 3,1 procent upp.
H&M:s bruttomarginal har överraskat på uppsidan de senaste kvartalen och inför andra kvartalet räknar analytikerna med att den ska stiga till 64,7 procent, upp 370 punkter jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
– Det bör bli en väldigt bra bruttomarginal som är hjälpt av valutaeffekter, dels på den interna valutasäkringen men också på en eftersläpning av valutaeffekter på inköpssidan. När de plagg som sålts under kvartalet köptes in var dollarkursen lägre, vilket hjälper H&M det här kvartalet, säger en analytiker.
I första kvartalet lyftes marginalen med 80 punkter av valutasäkringar av interna varuflöden. Andra kvartalet ska enligt H&M:s bedömning påverkas något mindre än det. Men även om pluseffekten inte blir lika stor så kommer den totala skillnaden att märkas desto mer eftersom andra kvartalet i fjol tyngdes med 130 punkter.
Utöver valutaeffekter kan bruttomarginalen komma att stärkas av bättre och effektivare inköpsrutiner. Färre reor kan också bidra även om just denna effekt är mer omtvistad än valutadelen. Olika analytiker har olika antaganden och det som hos en investmentbank sägs vara ett kvartal med ovanligt få prisnedsättningar kan hos en annan beskrivas som en period med mer reor än vanligt.
En analytiker pekar på att H&M:s ambition att förbättra kunderbjudandet, för att därigenom öka försäljningen, kan komma att dra ner bruttomarginalen.
– Ett typexempel på det är att H&M kört hårt med klänningar och toppar för 49 kronor styck. Det är rent sinnesjukt billigt och gör att de kanske kan ta en del av de kunder som annars går till ställen som Primark eller Gina Tricot. Det är väl det som är planen i alla fall och H&M investerar en del bruttomarginal i det här, säger analytikern.
Tittar man på estimaten för H&M:s bruttomarginal på lite sikt så framstår innevarande år 2009/2010 som en höjdpunkt med lägre marginal de två efterföljande verksamhetsåren. H&M berörde framtiden vid senaste rapportpresentationen genom att konstatera att det ökade kostnadsläget på råvaror och transporter kommer att vara märkbart från det fjärde kvartalet och i början på nästa år.
– Mycket fokus på frågestunden kommer att handla om bruttomarginalen och om hur H&M kan hantera att inköpspriserna gått upp. Det är först under 2011 egentligen som det kommer att börja slå. Allting, bomullspriser, fraktkostnader, produktionskostnader, allt är på väg upp från de tidigare låga nivåerna, säger en analytiker.
En av de enskilt mest iögonfallande rörelserna märks i bomullspriset. H&M brukar visserligen vifta bort frågor på den detaljnivån och mer allmänt konstatera att kostnaden för ett plagg styrs av en mängd olika faktorer. Oavsett kan det i alla fall konstateras att bomullspriset passerat sina tidigare toppar 2008 och 2003 och nu noteras på den högsta nivån sedan mitten av 1990-talet.
Rapporten väntas klockan 8 den 24 juni.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.