Assa Abloy tar fokus på tillväxtmarknader

Assa Abloy drar nytta av recessionen i Brasilien och förvärvar lokala bolag.

Assa Abloy står fast vid målet att minst hälften av bolagets försäljning ska erhållas från tillväxtmarknader, från länder i Latinamerika, Afrika och Asien.

Det framkom på bolagets kapitalmarknadsdag som hölls på onsdagen i Stockholm.

Från 2006 till 2015 (Pro forma) har försäljningen i tillväxtekonomierna ökat från 3,7 miljarder kronor till 16,8 miljarder kronor och andelen av koncernens totala försäljning har ökat från 10 till cirka 25 procent:

-85 procent av världens befolkning bor i dessa länder så det finns ingen anledning att andelen inte ska nå minst 50 procent, säger vd Johan Molin.

Enligt Molin har bolaget utnyttjat recessionen i exempelvis Brasilien för att köpa två nationella låsföretag till billigare prisnivåer. Också i Chile har Assa Abloy förvärvat ett bolag. Hittills i år har bolaget köpt 11 bolag runt om i världen.

Vid kapitalmarknadsdagen framkom också att bolaget står fast vid sina finansiella mål som är tio procents tillväxt, hälften organiskt och hälften genom förvärv, över en konjunkturcykel samt en rörelsemarginal (Ebit) på 16-17 procent.

-Den organiska tillväxten har efter finanskrisen inte riktigt nått upp till i genomsnitt 5 procent, säger Johan Molin som ändå menar att tillväxten på längre sikt ska komma att etablera sig över 5 procent.

Assa Abloy-aktien steg marginellt under dagen och var vid lunchtid upp 0,4 procent till 180 kronor. Börsen som helhet backade 0,3 procent.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour