Atlas Copco ökar vinsten

Verkstadsgruppens vinst före skatt kom in något under förväntan. Samtidigt överträffade orderingången förväntningarna för det andra kvartalet.

Atlas Copco redovisar ett resultat före skatt på 4.850 miljoner kronor (4.174) för det andra kvartalet 2015.

Det var 2 procent sämre än förväntningarna som låg vid 4.952 miljoner, enligt SIX News/Inquiry Financial.

Bruttoresultatet var 10.332 miljoner (8.757), vilket gav en marginal på 39,6 procent (37,5).

Rörelseresultatet blev 5.072 miljoner (5.152), vilket gav en marginal på 19,4 procent (18,6). Väntat var 5.152 miljoner och 19,6 procent.

I resultatet ingår engångsposter om -90 miljoner kronor (-43). Det justerade rörelseresultatet blev därmed 5.162 miljoner kronor (4.382).

Resultatet efter skatt blev 3.651 miljoner (3.207), motsvarande 3,00 kronor per aktie (2,64) efter utspädning. Väntat var 3.737 miljoner och 3,07 kronor.

Intäkterna uppgick till 26.111 miljoner (23.348), väntat var 26.256 miljoner. Ökningen var totalt 12 procent, vilket fördelades på 2 procent struktur, 13 procent valuta, 0 procent priser och -3 procent volymer.

Orderingången uppgick till 26.775 miljoner (23.450), väntat var 25.909 miljoner. Ökningen var totalt 14 procent, vilket fördelades på 2 procent struktur, 12 procent valuta, 1 procent priser och -1 procent volymer.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.