Axfood
Axfoods vd: De kanske nyktrar till
Det riskkapital som nu strömmar in till e-handeln i storstadsregioner försöker samtidigt bygga en tillväxt som är ohållbar utifrån ett lönsamhetsperspektiv och någon gång framöver kommer branschen sannolikt att “nyktra till” kring sina satsningar på området.
Det uppger Axfoods vd Anders Strålman till SIX News.
När vi senast talade i somras var du skeptisk till lönsamhetsförutsättningarna för mat-e-handel direkt mot konsument utanför Sveriges storstäder. Står den bedömningen fast?
“Ja, den står fast.”
Och när det gäller storstäderna. Oroas ni av hur pass mycket investeringskapital som pumpas in i näthandlad mat just nu?
“När det finns riskkapital så bygger man tillväxt. När man här gör det så går det samtidigt inte ihop utan man måste skjuta till pengar hela tiden, vilket många gör nu.”
Så er bedömning är att det här inte är hållbara satsningar om man har krav på god lönsamhet?
“Ja. För någon gång vill man ha tillbaka investerat kapital och då kanske branschen här ‘nyktrar till’ lite.”
Största svenska dagligvarukonkurrenten ICA Sverige håller på med en bred utrullning av mat-e-handelstjänster mot konsument. Vid ICA:s kapitalmarknadsdag i december fastslog konkurrenten att dess mål var att bli marknadsledare inom näthandlad mat till år 2017.
En annan aktör inom mat-e-handeln är First North-baserade Matse Holding, som står bakom varumärket Mat.se.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.