Bakom kameran i Cannes

Modeller på lyxyachter och skådespelare på takterrasser. I maj återvänder den franske modefotografen Gilles Bensimon till filmfestivalen i Cannes för att fånga stjärnglansen på bild. Något han började med för 40 år sedan.

Det var våren 1979 som den då 35-årige franske modefotografen Gilles Bensimon besökte filmfestivalen i sydfranska Cannes för första gången. Han var där på uppdrag av den italienska modetidningen Vogue. Bland de tävlande filmerna syntes Volker Schlöndorffs Blecktrumman, baserad på romanen med samma namn av nobelpristagaren Günter Grass, och Francis Ford Coppolas krigsfilm Apocalypse Now. Båda filmerna belönades med priset Palme d’Or, Guldpalmen.

Gilles Bensimon minns att det var en upprymd stämning på plats. Han hade tid att se flera filmer och fick många intressanta möten med regissörer och skådespelare som han fotograferade, bland annat Coppola. Drygt 30 år senare, 2013, återvände Gilles Bensimon till Cannes. Vid det laget hade han etablerat sig som en av modevärldens främsta fotografer med celebriteter som Audrey Hepburn, Madonna, Cindy Crawford och Beyoncé i sin portfolio. Denna gång skulle han fotografera filmstjärnor för den franska veckotidningen Paris Match.

– Det var kul att komma tillbaka, men samtidigt en besvikelse. Festivalen har blivit så mycket större och regissörer och skådespelare är mer svårtillgängliga. Det är ett annat klimat i dag. Med sociala medier har alla blivit paparazzi, säger Gilles Bensimon.

När han var på Cannes-festivalen 1979 var det genom modetidningarna som folk fick ta del av celebriteternas klänningar på röda mattan och solbrända filmstjärnor på välvaxade båtdäck. I dag kryllar staden av både professionella paparazzi och vanliga besökare som tar bilder med sina mobiltelefoner och postar på sociala medier. Själv fotograferar Gilles Bensimon endast på rendez-vous, efter att först ha bestämt möte med pr-kontakten till personen ifråga. Under festivaldagarna 2013 plåtade han bland annat skådespelerskan Léa Seydoux (som spelade en av huvudrollerna i Guldpalms­vinnaren Blå är den varmaste färgen) på en terrass med Medelhavet i bakgrunden, den brittiska modellen Georgia May Jagger, barfota på den italienske modeskaparen Roberto Cavallis yacht nedanför festivalpalatset, och den amerikanske skådespelaren Michael Douglas, ståendes i trädgården till ett av kustens mest exklusiva hotell, Hotel du Cap-Eden-Roc.

– Vi tog så många foton vi kunde, men visste inte från början vilka vi skulle få träffa. Mötena ordnar man på plats och det är alltid ont om tid, ibland inte mer än tio minuter. Det är ganska kul, för det är inte den typen av foton som jag tar i vanliga fall. Då har jag mer tid på mig.

Numera har alla de stora modehusen sina team på plats under Cannes-festivalen för att klä skådespelare och modeller i sina klänningar, kostymer och smycken. Inte sällan är det via modehusens pr-personer som modetidningarnas journalister och fotografer får till möten med filmstjärnorna.

– Det är precis samma sak som vid andra stora tillställningar, som Oscarsgalan i Hollywood. Modehusen vill att stjärnorna ska synas i deras kreationer.

I år åker Gilles Bensimon åter till Cannes på uppdrag av Paris Match. I samma veva kommer han att ta bilder till den italienska modetidningen Elle. Men trots att filmfestivalen på den franska Rivieran förknippas med glamour och elegans är det inte ett evenemang som imponerar nämnvärt på honom.

– Till festivalen kommer människor från hela världen för att ställa sig utanför hotellen i hopp om att få se en filmstjärna. Överlag kan man säga att det är mer folk som är där och tittar än vad det finns att titta på.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF