Bakom kameran i Cannes

Modeller på lyxyachter och skådespelare på takterrasser. I maj återvänder den franske modefotografen Gilles Bensimon till filmfestivalen i Cannes för att fånga stjärnglansen på bild. Något han började med för 40 år sedan.

Det var våren 1979 som den då 35-årige franske modefotografen Gilles Bensimon besökte filmfestivalen i sydfranska Cannes för första gången. Han var där på uppdrag av den italienska modetidningen Vogue. Bland de tävlande filmerna syntes Volker Schlöndorffs Blecktrumman, baserad på romanen med samma namn av nobelpristagaren Günter Grass, och Francis Ford Coppolas krigsfilm Apocalypse Now. Båda filmerna belönades med priset Palme d’Or, Guldpalmen.

Gilles Bensimon minns att det var en upprymd stämning på plats. Han hade tid att se flera filmer och fick många intressanta möten med regissörer och skådespelare som han fotograferade, bland annat Coppola. Drygt 30 år senare, 2013, återvände Gilles Bensimon till Cannes. Vid det laget hade han etablerat sig som en av modevärldens främsta fotografer med celebriteter som Audrey Hepburn, Madonna, Cindy Crawford och Beyoncé i sin portfolio. Denna gång skulle han fotografera filmstjärnor för den franska veckotidningen Paris Match.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här