Bäst start för Astra-Zeneca

Av de tre stora läkemedelsfusioner som aviserades i december harAstra-Zeneca fått den bästa starten. Aventis, det nyatysk-franska bolaget, har haft det trassligt. Sanofi-Synthélaboligger också efter.

Vid ett välregisserat informationsmöte i förra veckan i Globeninför 4.000 aktieägare redogjorde Astra-Zenecas ledning förfusionen. Budskapet var att allt gick enligt plan. Astra-Zenecaär den största fusion som någonsin genomförts i Europa. Och dethar gått på rekordtid, bara 80 arbetsdagar. Mer än 500 cheferhar utsetts. Lokaliseringen av huvudkontoren i olika länder harbeslutats. Många informationssystem har redan integrerats ochfler är på väg. Mål för kostnadsbesparingar har fördelats, sadeVD Tom McKillop. Den 1 juni sker starten för det nya företaget.

Kritiska månader

De första månaderna anses vara kritiska för allaföretagssammanslagningar. Då kan mycket gå snett som sedan blirsvårt att reparera. Oklarhet kring inriktning, styrning,lokalisering av kontor och så vidare kan leda till att detinterna organisationsarbetet hämmar försäljningsutveckling och forskning.Det verkar inte som om försäljningen blivit lidande avfusionsarbetet, att döma av den knapphändiga information somlämnats. Under första kvartalet ökade Astra-Zenecas försäljningmed 18 procent. Det är ungefär i nivå med vad många andraläkemedelsbolag rapporterat, exempelvis Pharmacia & Upjohn.Flera amerikanska företag har dock kommit med ännu bättresiffror, ökningstal på 25-50 procent på grund av nylanseringar(Warner-Lambert, Pfizer, Merck, Searle). Generellt hareuropeiska bolag haft en svagare försäljningsutveckling,exempelvis Novartis, Roche och Schering.Kursen för Astra-Zeneca, som varit nedåtriktad sedan affärenblev klar den 6 april, vände tillfälligt upp på beskedet, menföll sedan på måndagen i en allmän marknadsnedgång.

Det finns en oro för företaget, trots att det inte kommit framnågot negativt, exempelvis om centrala personer som lämnat ellerom produktproblem. Hittills har bara försäljningssiffrorpresenterats. Först den 3 augusti, när halvårsresultatetoffentliggörs, kommer en utförlig rapport. Därför kan kursenfortsätta att ta stryk om marknaden börjar att spekulera i ettsvagt resultat.Astra-Zeneca handlas med rabatt jämfört med andraläkemedelsaktier, främst en följd av osäkerheten kringkoncernens patentutgångar, särskilt magsårsmedlet Losec.Astra-Zeneca är mest utsatt för patentutgångar av alla de störreläkemedelsbolagen. Astraägarna har därmed inte blivit av med denpatentrabatt som plågat kursen under senare år. Och rabatten kanbestå en tid eftersom fusionen inte ändrar mycket i sak.

Smärtfritt

Därför är det viktigt att fusionsarbetet löper smärtfritt så attmarknaden övertygas om att sammanslagningen har någon mening. Idetta sammanhang kan det vara av intresse att se hur det går förde andra läkemedelsfusioner som just nu håller på attgenomföras.Fusionen mellan Astra och Zeneca offentliggjordes den 9december. Veckan innan hade två andra stora sammanslagningaraviserats. Den 1 december kom beskedet att tyska Hoechst ochfranska Rh?ne-Poulenc skulle slå ihop sina verksamheter inomläkemedel och life science (agrokemi och veterinärmedicin) ochsälja sina industrikemidelar. Den 3 december meddelade de tvåfranska bolagen Sanofi, med oljebolaget Elf som huvudägare, ochSynthélabo, med kosmetikaföretagetL”Oréal som huvudägare, att de ämnade gå samman.

Inte börjat bra

Den tysk-franska konstruktionen ser ut att bli precis såbesvärlig som många fruktat. Det har inte börjat bra. Först vartanken att fusionen skulle ske successivt under en treårsperiodså att inte avknoppningen av industrikemiverksamheterna behövdeske till de pressade priser som nu råder. Huvudägaren i Hoechst,Kuwait Petroleum (25 procent), motsatte sig det och krävde ettsnabbare tempo. Dessutom ville Kuwait Petroleum attHoechstägarna skulle få mer än 50 procent i det nya bolaget(Aventis).Så blev det. Ett beslut togs i förra veckan som innebär attfusionen ska vara genomförd i november. Hoechst måstedessförinnan sälja delar av industrikemidelen till sinaaktieägare. Rh?ne-Poulencs kemirörelse ska ingå i Aventis, menpå sikt säljas. Och Hoechstägarnas ägarandelblir 53 procent i Aventis.Det är inte bara på ägarfronten som det trasslat. Anställda i debåda bolagen har protesterat mot affären sedan det läckt utuppgifter om att 11.000 jobb är i fara.Varken Hoechst och Rh?ne-Poulenc anses ha särskilt starkaläkemedelsbolag. Båda har gjort förvärv för att hålla tillväxtenuppe. I Hoechst finns franska Roussel-Uclaf och amerikanskaMarion Merrell Dow. I det franska bolaget finns amerikanskaRorer och brittiska Fison. Så man förstår att det fick bli etthelt nytt namn, alternativet hade varit Hoechst Marion RousselRh?ne-Poulenc Rorer!Aventis blir världens största läkemedelsbolag, även om det ärhårt om första platsen som framgår av tabellen. Det blir intelätt att få det nya företaget att fungera eftersomsammansmältningen av de verksamheter, som båda företagen köpt,fortfarande pågår. Många ser affären som ett desperat sätt attmed storleken försöka kompensera de brister som finns. Båda harförlorat marknadsandelar trots sina förvärv. Risken är att avtvå svaga företag blir ett stort svagt företag.

Helfransk fusion

Den helfranska fusionen mellan Sanofi-Synthélabo godkändes iförra veckan. Därmed ligger även den efter Astra-Zeneca. Här ärförutsättningarna bättre för framgång. Kulturkrockarna bordeinte vara så stora. Det nya bolaget blir lika stort somPharmacia & Upjohn, omsättningsmässigt på 19:e plats i världenoch med 30.000 anställda. En svaghet är det låsta ägandet.Huvudägarna Elf och L”Oréal får 55 procent av kapitalet och 70procent av rösterna.Fusionerna i läkemedelsbranschen har på senare år nästan enbartberört europeiska bolag. USA-företagen har stått vid sidan avutvecklingen och bara gjort mindre kompletterande förvärv. Enförklaring är att de varit mer framgångsrika i sinproduktutveckling. Nästan alla stora läkemedelssuccéer undersenare år kommer från USA. Dessutom har företagen en merdynamisk och snabbväxande hemmamarknad. De behöver inte köpaföretag för att växa.På senare tid har det dock florerat rykten om storasammanslagningar även i USA, nu senast mellan Warner-Lambert ochSchering-Plough. Många tvivlar dock på att dessa företag, som ärnummer åtta och nio i USA, skulle ha något att vinna på enfusion. Båda har med framgång vuxit organiskt och gjort lyckadelanseringar av nya produkter.

Föll på mållinjen

För en tid sedan förekom uppgifter om att amerikanskaBristol-Myers Squibb skulle gå ihop med brittiska GlaxoWellcome. Men ledningarna lär inte ha kunnat enas om ledarskapetoch placeringen av huvudkontoret. Av samma skäl blev det ingetav sammanslagningen mellan Glaxo Wellcome och Smithkline Beechamförra året. Glaxo Wellcome verkar besatt av tanken att återtaförstaplatsen. Nu är man nedpetad till femteplatsen genomkonkurrenternas fusioner.

Jämnt i toppen

Världens största Försäljning Marknadsandel,läkemedelsföretag 1998 mrd dollar %Aventis 10,8 4,3Astra-Zeneca 10,6 4,3Novartis 10,6 4,2Merck 10,6 4,2Glaxo Wellcome 10,5 4,2Pfizer 9,9 3,9Bristol-Myers Squibb 9,8 3,9Johnson & Johnson 9,0 3,6American Home Prod. 7,8 3,1Roche 7,6 3,0Källa: IMS Health.

BILDTEXT: I samband med halvårsresultatet kommer VD Tom McKillop attberätta mer utförligt om hur det går för det sammanslagnaAstra-Zeneca.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.