Bilförsäljningen mot historiskt rekord
Det har aldrig sålts så många bilar under en julimånad i Sverige som i år, sommaren 2015. Visserligen är juli en av årets sämsta månader för bilförsäljarna, men trenden är tydlig: nybilsförsäljningen i Sverige tangerar rekordåren i slutet på 1980-talet.
Just före sommaren höjde branschorganisationen Bil Sweden prognosen för helåret till 327 000 nyregistrerade bilar. Det är 20 procent mer än ett normalår. Om trenden håller i sig finns en god chans att rekordet från 1988 ryker i år, säger flera Affärsvärlden talar med.
Hushållen fick stora skattesänkningar under Alliansens åtta år vid makten. Tillsammans med reallöneökningar har det gjort att de disponibla inkomsterna har stigit rejält, vilket skapat utrymme för den stora investering – och risk – som köpet av en ny bil innebär för de allra flesta. Därutöver syns en förmögenhetsökning där värdet på bostäder, aktier och fonder ökar ännu snabbare – även om skulderna också ökar i rask takt.
– Normalt när det är så här hett, då höjer Riksbanken räntan för att dämpa, men så är det ju inte den här gången, säger Leif Holmin, ansvarig för Ford-försäljningen på Bilia i Haga Norra, en av landets största bilhallar.
Privatleasing, en ny form av finansiering, har också sänkt tröskeln för bilköp.
Det här ett utdrag från ett längre reportage om Sveriges konjunktur, som publicerades i Affärsvärlden nummer 34/2015. Prenumeranter kan logga in och läsa hela texten här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.