Biljättars nätshopping
Normalt när det talas och skrivs om e-handel handlar det om försäljning till konsument. Men den riktigt stora handeln på internet sker mellan företag, så kallad business-to-business-handel. I USA uppskattas internethandeln mellan företag uppgå till 350 miljarder kronor. Det är fem gånger mer än konsumenthandeln på internet omsätter. Prognoser pekar på en explosionsartad utveckling de närmaste åren, framför allt i handeln mellan företag.
Inom bilindustrin och många andra tillverkningsindustrier är elektronisk handel och elektronisk affärskommunikation inget nytt påfund, utan har använts i många år. Kommunikationen mellan kund och leverantör har gått via fasta eller uppringda linjer enligt EDI-standarden (som står för Electronic Data Interchange). Bilindustrin har utnyttjat EDI de senaste 15 åren för att skicka order, avrop, produktionsplaner, leveransplaner, försäljningsprognoser, etc.
Knepig kommunikation
Men bilindustrin är full av olika system som inte kan kommunicera med varandra. Aktörerna i bilindustrin är dessutom dåliga på att dela med sig av den information som finns i de egna systemen.
Fördelen med internet är att det blir avsevärt enklare och billigare för aktörerna att dela information sinsemellan. Dessutom gör internet att man kan koppla ihop hela leverantörskedjan. Bilindustrin, som är den största och mest sammansatta konsumentvarubranschen, har mycket att vinna på att koppla upp sig på nätet.
När biltillverkarna, underleverantörerna och återförsäljarna kan dela information med varandra och samtidigt göra affärer med varandra via ett och samma elektroniska nätverk handlar det om rejäla besparingar för alla parter. Förhoppningsvis får bilköparna del av detta i form av lägre priser, snabbare leveranser och bättre service.
Världens två största biltillverkare, GM och Ford, har genom sina nyligen lanserade e-handelsportaler gått i bräschen för den framtida riktningen för bilbranschen när det gäller att göra affärer över internet.
I bilindustrin tror man att nya internetbaserade leverantörsnätverk på sikt kan komma att förändra både design- och utvecklingsprocessen, men även hur bilar marknadsförs och säljs. Trots att man inom bilindustrin har drivit outsourcingen mycket långt kommer förmodligen ännu mer att läggas ut på underleverantörer framöver.
Global marknadsplats
Ford har i samarbete medOracle och Cisco lanserat Autoxchange, en global marknadsplats på internet för bilindustrin och dess underleverantörer. För Ford är internetbaserade lösningar av största bety- delse i bolagets strävan att bli ett renodlat konsumentvaruföretag.
Samtidigt har USA:s största bilföretag GM tillsammans med Commerce One, ett företag specialiserat på att utveckla e-handelsplatser på internet, dragit igång en marknadsplats för sina underleverantörer, GM Marketsite.
Tanken är att Autoxchange ska ersätta Fords nuvarande lapptäcke av olika system för att hålla koll på order, leveranser och lagernivåer. För underleverantörerna betyder det att kommunikationen med Fordkoncernen i framtiden sker genom ett och samma system.
Fordkoncernens underleverantörer är ännu inte tvingade att koppla upp sig mot Autoxchange. Men i förlängningen blir det nog ett krav att vara uppkopplad för dem som vill göra affärer med Ford. Eftersom fördelarna och besparingarna med systemet beräknas bli betydande tror Ford att den övervägande delen av bolagets 30.000 underleverantörer självmant kommer ansluta sig till systemet.
Fordkoncernen gör årliga inköp på i storleksordningen 80 miljarder dollar, så man förstår att det finns stora besparingar att göra. Tanken är dock att även underleverantörerna ska använda Autoxchange för att effektivisera sina inköp. Räknas även dessa inköp in i Fords globala leverantörskedja handlar det om en årlig inköpsvolym på ca 300 miljarder dollar, som förhoppningsvis i framtiden ska strömma igenom Fords elektroniska handelsplats.
På Ford räknar man med att den nya e-handelslösningen ska kunna spara upp till 20 procent av inköpskostnaderna genom minskat pappersarbete, snabbare avslut och reducerade lager. Det handlar om informationsutbyte och samarbete mellan aktörer, exempelvis inom produktutveckling. Besparingarna för underleverantörerna beräknas bli i samma storleksordning som Fords, trots att underleverantörerna får betala en avgift baserad på storleken på de transaktioner som görs i systemet.
Autoxchange drar i gång som ett inköpsnätverk för indirekt material. Underleverantörer av kontorsmaterial, fästelement, etc. lägger ut sina kataloger i systemet. Den första online-auktionen på delar som används i produktionen har redan hållits.
I både Fords och GM:s leverantörsnätverk ska aktörerna kunna handla med avancerade komponenter, system och till och med hela moduler som instrumentpaneler – trots att dessa produkter kräver långa ledtider och stora ingenjörsinsatser. Fordonskomponentgruppen, den svenska underleverantörernas branschorganisation, bedömer dock att marknadsplatser som Autoxchange och GM Marketsite, främst kommer att få en betydelse när det gäller handeln med standardkomponenter.
Hoppas bli fler
Det återstår dock att se om Fords e-handelsplats håller vad den lovar, både när det gäller effektivitetsvinster, besparingar och sättet att göra affärer på i bilindustrin. Riktigt stora underleverantörer som har investerat i EDI kommer förmodligen att arbeta parallellt med dessa system. De underleverantörer som anammar internet och e-handeln på ett tidigt stadium kommer få en fördel gentemot de som inte gör detta.
Eftersom Autoxchange är ett öppet system så hoppas man naturligtvis på Ford att även andra biltillverkare kopplar upp sig på systemet. Just att det är öppet även för andra biltillverkare och deras underleverantörer gör att systemet skiljer sig från andra elektroniska nätverkslösningar i bilbranschen. Tanken är att andra biltillverkare så småningom ska gå med i Autoxchange.
Ford och GM:s konkurrenter är dock inte passiva. I branschen tror man att de flesta europeiska biltillverkare kommer att starta liknade inköpssystem på internet under det närmaste året. I framtiden kommer förmodligen tre till fyra e-handelsplatser att dominera den europeiska bilindustrin.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.