Björn Borg ökar omsättning och vinst under tredje kvartalet

Varumärkesbolaget Björn Borg ökade omsättningen och vinsten i det tredje kvartalet.
Björn Borg
Foto: Björn Borg

Omsättningen steg 6,8% till 240,1 miljoner kronor (224,9). Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 85,8 miljoner (69,8), en ökning om 22,8%.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,4% (50,4).

Rörelseresultatet blev 52,4 miljoner kronor (33,4), med en rörelsemarginal på 21,8% (14,9).

Resultatet efter skatt blev 40,1 miljoner kronor (25,8). Resultat per aktie hamnade på 1,59 kronor (1,02).

“Ytterligare ett rekordkvartal är precis avslutat. Björn Borg har aldrig haft högre lönsamhet i ett enskilt kvartal och inte heller har omsättningen varit högre i ett enskilt kvartal och lönsamheten överstiger nu 100 miljoner kronor på rullande 12 månader”, skriver VD Henrik Bunge.

Mer än 50% av omsättningen kommer nu från online. Björn Borg stänger också olönsamma butiker. I Nederländerna har en konceptbutik stängts.

“Vi ser dock en återhämtning i egna butiker där jämförbara butiker växer 2% jämfört med föregående års kvartal. Som land gör Nederländerna ett mycket starkt kvartal och ökar grossistomsättningen med 29% mot jämförbart kvartal”, uppger Bunge.

Björn Borg, Mkr Q3-2021 Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 240,1 224,9 6,8%
Rörelseresultat 52,4 33,4 56,9%
Rörelsemarginal 21,8% 14,9%
Nettoresultat 40,1 25,8 55,4%
Resultat per aktie, kronor 1,59 1,02 55,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.