Electrolux
Blecher: Electrolux borde styckas upp igen
Vitvarumarknaden i Nordamerika är konsoliderad med få möjligheter att köpa in sig i marknaden. Blecher menar att om man även adderar den latinamerikanska verksamheten så kan det ge ytterligare 10 miljarder kronor.
Ett uppstyckat Electrolux med verksamhet i främst Europa skulle även kunna fokusera på den mera lukrativa eftermarknadsförsäljningen, vilket kan ge bättre marginaler.
”Electrolux värderas i dag till drygt halva omsättningen, trots att de är världsledande, fokuserar på ESG, är skuldfria och marginalen är på väg emot 6-7%. Marknaden gnäller som vanligt på stålpriser, råvaror som går upp och prispress och aktien har lockat till sig massor med blankare”, säger förvaltaren.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.