Laddar

Bo Berggren: ”Vi har inte gjort något fel”

För SAS svenske vice ordförande Bo Berggren är kartelldomen mot SAS och Maersk en påminnelse om det stora kartongmålet som EU drev mot Stora och 19 andra skogsföretag för nio årsedan. Då var han VD för Stora och helt oskyldig. Det är han nu också, enligt egen utsago till Ekonomi24.

”Ingen verkar betvivla styrelsens uppgift att vi varit ovetandes”, säger Bo Berggren på torsdagkvällen. Tidigare på dagen fick han besked från näringsminister Björn Rosengren om att även den svenska regeringen kräver att en oberoende granskare ska kartlägga vad SAS-styrelsen gjort och inte gjort när det gäller den otillåtna kartellen med danska Maersk Air.

”Vi ska åtminstone inte behöva avgå för att vi har gjort något fel. Sedan kanske aktieägarna inte har förtroende för styrelsen i allefall och det kan jag förstås inte ha synpunkter på”, säger Bo Berggren.

Förra gången Bo Berggren satt på de anklagades bänk var 1991 när EU gjord en gryningsräd mot Stora i Falun. Resultatet blev det stora kartongmålet som kom att röra upp starka känslor i skogsindustrin. Inte för att prissamarbetet mellan bolagen avslöjades. Istället var det Storas beslut att samarbeta med EU:s konkurrenskommissionär och skvallra på kollegorna som chockade branschen. Bötesbeloppet blev 1,2 miljarder euro, det högsta bötesbeloppet som EU dittills hade utdelat.

Stora verkar ha varit betydligt mer öppen för att erkänna de fel som begåtts än vad SAS är nu. Är det annorlunda den här gången?

”Nej inte sett från styrelsens agerande. De utredningar som gjorts nu i SAS liknar helt den utredning som vi gjorde då i Storas tyska dotterbolag Feldmuhle. Men i Feldmuhle var förutsättningarna för granskningsarbetet anorlunda. De två som stått för det hela erkände omedelbart. Då var allt helt klart. Då kunde vi agera snabbt”, säger Bo Berggren som själv hade lagt ner mycket möda på att få Stora-organisationen att efterfölja konkurrenslagar. Feldmuhle-folket kom dock från en annan kultur.

Men i SAS har alltså styrelsens förutsättningar varit annorlunda?

”Ja, i SAS tog det lång tid att komma fram till vad som egentligen hänt. Fakta har presenterats först nu, långt efter gryningsräden för över ett år sedan”, säger Bo Berggren.

Fakta består av det erkännande som SAS vice VD Vagn Sörensen gjorde först i tisdags, där han i ett pressmeddelande sade sig ha haft ”det fulla ansvaret för att en olaglig (muntlig) överenskommelse ingick med Maersk om marknadsdelning”. Det var detta avtal som sedan blev underlag för det samarbetsavtal som sedan slöts mellan bolagen.

Med Sörensen som lögnare och nu borta från SAS varför ska man lita på att Jan Stenberg (SAS dåvarande vd) fortfarande säger att han inget kände till? ”Jan Stenberg har varit väldigt bestämd när han sagt att han inte kände till något om olagligheterna som föregick avtalet. Jag litar på honom”, säger Bo Berggren.

Avslöjandet har ställt frågan om det fungerar med avreglering och konkurrens på den svenska flygmarknaden överhuvudtaget. Är du själv skeptisk? ”Jag vill tro att det ska vara möjligt med en avreglerad marknad. Konkurrens är den kraftfullaste drivfjäder som är känd. Men vi har inte haft en avreglerad flygmarknad så länge så det måste ta tid för den att växa fram”.

Men Konkurrensverkets kritik mot avtalet mellan SAS och Skyways indikerar väl att det inte fungerar? ”Det är en felaktig bild som sprids. Det avtalet är helt lagligt och har anmälts till Konkurrensverket. Deras synpunkter tar vi till oss. Maersk handlade om något helt annat”.

”Dessutom möter SAS hårdare konkurrens idag än tidigare, från de moderna tågen som går till Stockholm. På flygsträckor som Borlänge, Jönköping, Göteborg, och Gävle är det svårt för flygtrafiken som ska till Stockholm. Det samma gäller Göteborg och Malmö”, säger Bo Berggren.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.