Börsfäigt If vill växa i Danmark
”Detta är en väldigt positiv utveckling för If”, säger Bo Ingemarson som blir VD för det sammanslagna If/Sampo.
Ingemarson var med redan förra gången när Ifs planerade samgående med finska Pohjolas sakförsäkringsrörelse sköts i sank på grund av oenighet mellan Skandia och Pohjola.
Går allt som väntat godkänner EUs konkurrensmyndighet affären inom ett halvår. Enligt Bo Ingemarson är det realistiskt att se If som aktuell för en börsnotering någon gång efter årsskiftet. Valet av tidpunkt kan bland annat påverkas om ytterligare affärer.
”Självfallet vill vi även växa i Danmark. Vi kommer även fortsättningsvis vara öppna för en strukturaffär som ger oss ett starkt fäste även där. Men redan nu får vi stordriftsfördelar som räcker för att göra If till en sund aktör på den nordiska försäkringsmarknaden.”
Med finska Sampo med på tåget växer Ifs premievolym från 23 till 30 miljarder kronor. Kostnadsbesparingarna väntas hamna på cirka 150-200 Mkr. Det nya bolaget får en marknadsandel i norden på 24 procent, nära dubbelt så mycket som tvåan Tryg-Baltica. Idag har If en marknadsandel i Norge på 37 procent (nummer 1), i Sverige 23 procent (nummer 2), i Finland 34 procent (nummer 1) och i Danmark är marknadsandelen blygsamma 5 procent (nummer 6).
Bo Ingemarson talar om tre områden – produktutveckling, skadereglering och distribution.
Det finns ytterligare en punkt som glädjer Bo Ingemarson, kapitalstyrkan. Med Sampos sakrörelse följer också en påse pengar som kommer att förbättra Ifs konsolderingsgrad. Det är ett av skälen till att Skandias ägarandel i den nya sakrörelsen sjunker från 56 procent till drygt 32 procent. Trots vinterns olika kapitaltillskott från Skandia och Storebrand ligger Ifs kapitaltäckningsgrad kvar på för branschen magra 45 procent.
”Sampo skjuter till en verksamhet med mer långsvansade försäkringar så det tvingar upp kapitaltäckningen kring 55 procent automatiskt. Men vi kommer att ligga ytterligare ett antal procentenheter högre”, säger Bo Ingemarsson.
Sampo har villkorat affären med att budet på hela Storebrand går igenom. Under eftermiddagen har Den norske Bank lagt ett konkurrerande bud. Är du rädd att affären trots allt misslyckas? ”Jag noterar att det är en stor andel kontanter i Sampos bud och sådant brukar ju uppskattas”, säger Bo Ingemarson.
Sampo tänker behålla varumärket Sampo i Finland. Betyder det att namnbytet till If blev ett dyrt misslyckande? ”I Finland kommer vi att arbeta med både If och Sampo men det är inget misslyckande. Namnbytet till If var en konsekvens av att varken Skandia eller Storebrand ville arbeta med delade varumärken på sina respektive hemmamarknader. För Sampo är det anorlunda för där är sakförsäkringar en helt dominerande verksamhet”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.