Börsnoterade biltillverkare
I tabellen här intill har vi sammanställt en lista på några av världens största börsnoterade biltillverkare. Vid en första anblick är det slående att alla kommer från länder med en stor hemmamarknad.
Överlägset störst sett till börsvärde är japanska Toyota som med sina 10 procents marginal också är en av de mest lönsamma biltillverkarna. I samma division spelar bara ett fåtal andra tillverkare som BMW, Hyundai och den indiska duon Tata Motors respektive Mahindra & Mahindra.
I den andra änden av skalan återfinns franska Peugeot, där även Citroën ingår, med knappt 1 procents marginal. Bolaget har två förlustår bakom sig och en relativt ansträngd balansräkning, men väntas alltså vända till vinst i år.
Liksom Peugeot har Renault och italienska Fiat har också en lönsamhet som ligger klart under snittet. I Europa har de tyska biltillverkarna klarat sig betydligt bättre.
Högst värderad med bred marginal är den yngsta aktören i sammanhanget, den ännu inte tonåriga amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors, vars börsvärde övertrumfar exempelvis italienska Fiat som omsättningsmässigt är nästan 35 gånger större.
Mer intressant ur ett värdeperspektiv framstår General Motors som värderas lågt på ev/ebit på en marginal klart under snittet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.