Bubblande favoriter

Svenskarna dricker alltmer mousserande vin men storsäljarna härstammar inte från Champagne.

Den svenska konsumtionen av champagne, prosecco och cava har ökat starkt de senaste trettiofem åren. Sedan 1981 är förändringen 710 procent för mousserande vin och hela 733 för champagne, enligt Systembolagets statistik.

– Mousserande viner har ökat i många år och vi ser att det fortsätter, i fjol sålde vi 14,6 miljoner liter. Det beror på att drycken används vid fler tillfällen än tidigare, inte bara vid högtidsdagar, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här