Fingerprint Cards
Carnegie: Köp biometribolaget
Det framgår av en ny analys.
Carnegie bedömer att Fingerprint har närmare 100 procents marknadsandel i konsumentelektronikledet, bortsett från Apple och Samsung. Då konkurrensen bedöms vara låg, initialt, räknar Carnegie med att Fingerprint kan visa upp en årlig genomsnittlig intäktstillväxt på 71 procent, medan tillväxten i vinst per aktie spås bli 84 procent för åren 2015-2017.
Carnegie lyfter även fram fyra risker med sitt case.
– Konkurrens kan leda till att ASP- (genomsnittligt försäljningspris) och bruttomarginal faller kraftigt.
– Fingersensorpenetrationen kan utvecklas långsammare än väntat.
– Konkurrerande ultraljudsteknik når acceptabla priser för massmarknaden.
– Förändring av designtrender för smartphones och tablets. Nuvarande initiativ pekar på sensorintegration under täckglaset och vi har ännu inte sett en sådan produkt från FPC, skriver Carnegie*.
* I fredags lanserade Fingerprint Cards en touchsensorer som kan monteras under en glas- eller keramikskiva, enligt ett pressmeddelande.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.