Cloetta flaggar för kommande prishöjningar

Godistillverkaren oroas över en svag utveckling för lösgodis på den svenska marknaden och vd Henri de Sauvage-Nolting flaggar för kommande prishöjningar framöver. 

Cloetta kommer framöver att fokusera på att växa bolagets kärnverksamhet innefattande kärnkategorier och kärnmarknader för att nå sitt rörelsemarginamål.

– Cloetta har fokuserat på att köpa nya kategorier och glömt bort vår kärnverksamhet. 
Vill man vara ett hälsosamt bolag måste man fortsätta växa kärnområdet samtidigt som man köper nya kategorier, sade bolagets vd Henri de Sauvage-Nolting under bolagets kapitalmarknadsdag i dag.

Bolaget siktar på att nå en justerad rörelsemarginal på 14 procent, ett mål som överträffas inom bolagets affärsområden med varumärken, “Branded”, men där lösgodisverksamheten släpar efter. Under 2018 bidrog lösgodisverksamheten Pick & Mix med 1-2 procent rörelsemarginal, och i Sverige redovisades en rörelseförlust på 60 miljoner kronor. 

– Det är vår första prioritet, att vända utvecklingen för lösgodis i Sverige till svarta siffror. 

Henri de Sauvage-Nolting radade också upp vilka åtgärder bolaget tar till för att vända utvecklingen där kommande prishöjningar är en av de stora förändringarna 

– Vi gör om precis allt. Vi tecknar kontrakt med enskilda butiker och nu har vi chansen att öka priserna. När svenska kronan sjunker och kostnaderna går upp kommer vi att bryta upp dessa kontrakt och meddela prishöjningar på den svenska marknaden för att vända utvecklingen, sade vd:n.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här