Danske tar hem segern – igen

För tredje året i rad vinner Danske Bank utmärkelsen Årets affärsbank. Drygt 2 100 företag har röstat fram banken i Finansbarometerns årliga rankning.

– Visst är det fantastiskt. Man kan avfärda slumpen. I och med att det är tredje gången, är det bevis på att vi lyckats med vår ambition att utveckla våra kunders förutsättningar att göra bättre affärer. Vi är en utmanare som delvis tänker nytt och det ger resultat, säger Leif Norburg, ny vd för Danske Bank i Sverige.

De olika grenarna som är underlag för bedömningen är: kvalitet på rådgivning, pris och service – områden där Danske Bank ligger i topp. Däremot blev betygen för elektroniska tjänster och produktutbud lite svagare.

– Vi har en hel del nya kunder hos oss, och det kan ta lite tid att bli van vid våra elektroniska tjänster. Sedan har vi ett antal nya produkter som vi ännu inte fullt ut har fått ut på marknaden, som till exempel cash management optimising och riskoptimering. Men vi är självklart angelägna om att ligga på topp även inom dessa områden, säger Leif Norburg.

Danske Bank ser sig som en utmanare på den svenska bankmarknad.en. Men svenska bankkunder är knappast kända för att vara lättrörliga.

– När det gäller företag ser vi att det finns en öppenhet för en ny aktör. Det har jag själv upplevt. Men det är lite svårare när det gäller privatsidan.

Leif Norburg tillträdde nyligen som vd för Danske Bank i Sverige. Han är en smålänning som har jobbat hela sitt yrkesmässiga liv i banksektorn. Vid 60 års ålder drar han nytta av sin långa erfarenhet. Trots sin korta tid på posten är nya mål för banken redan klara.

– Det är att fortsätta på den inslagna vägen och lyckas med det. Jag har satt målsättningen att vi inom en femårsperiod ska dubbla banken. Det är klart att det är oerhört utmanande. Och det som gäller är att växa med kvalitet – att vi får den här typen av utmärkelse är ett kvitto på att vi hittills klarat av det konststycket.

Oron för den globala kreditkrisen har tagit ny fart. Frågan är hur det påverkar Danske Bank i dagsläget och vad som händer i höst.

– Precis som alla banker har vi en högre upplåningskostnad. Men om du tänker på eventuella kreditförluster, ser vi för närvarande inga kraftiga tecken på en försämrad konjunktur. Våra kundföretag redovisar fortsatt riktigt bra resultat. Men det finns tydliga signaler om en viss försämring framöver, men hur pass kraftigt det blir är näst intill omöjligt att uttala sig om.

___________________________________________________________________

Bästa affärsbank

1. Danske Bank

2. Handelsbanken

3. Swedbank

4. SEB

5. Nordea

Elektroniska tjänster

1. SEB

2. Swedbank

3. Handelsbanken

4. Danske Bank

5. Nordea

Kvaliteten på rådgivningen

1. Danske Bank

SEB

3. Swedbank

4. Nordea

5. Handelsbanken

Pris på tjänster

1. Danske Bank

Swedbank

3. Nordea

4. Handelsbanken

5. SEB

Service

1. Danske Bank

2. Handelsbanken

3. Swedbank

4. Nordea

5. SEB

Tjänste- och produktutbud

1. SEB

2. Swedbank

3. Nordea

4. Danske Bank

Handelsbanken

Finansbarometern görs av undersökningsföretaget Eastbrook. Resultatet baseras på en sammanvägning av betyg i en enkät där över 2 000 företag med fler än 200 anställda och/eller mer än 250 mikr i omsättning ingår.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.